Nadat de wagen volledig is gewassen en afgespoeld, is het tijd om de wagen droog te krijgen. En hiervoor gebruiken we in eerste instantie alweer ... water. We beroepen ons op de cohesiekrachten die in het water heersen, om het snel en zo goed als volledig te evacueren zonder de lak aan te raken. Hier komt ons stukje tuinslang van pas: je weet wel, het ding met aan de ene kant een recht afgesneden uiteinde slang en aan de andere kant een conventionele koppeling met mannetje-mannetje stekker. Dit eenvoudige maar cruciale onderdeel zorgt voor een zuivere, homogene waterstraal die de de aantrekkingskrachten tussen de watermoleculen optimaal aanwendt. Op voorwaarde dat je zo weinig mogelijk spat, zal het water samenklitten met het reeds aanwezige water en zo de resterende spoeldruppels mee evacueren. Hoe beter de staat van de waxlaag en dus hoe gladder je lak is, hoe doeltreffender dit truukje werkt.
Als de temperatuur en de zon het toelaten, is dit een goed moment om de wagen op zijn plaats voor verdere lakbehandeling te rijden, bijvoorbeeld onder een carport of op een schaduwrijk plekje. Het water in de kieren, tussen de deuren en zo voort kan op die manier nog weglopen en dat scheelt ons weer wat werk. Bezit je een luchtcompressor, dan kan het ding in dit stadium wonderen verrichten. Gebruik het om voorzichtig het resterende water van de grille, onder de tankdop en tussen de richels van de dakdragers te spuiten. Overdrijf echter niet, want als je het water wegspuit over de reeds droge lak, blijven er geheid strepen achter. Geen luchtcompressor bij de hand? Gebruik dan de kracht van je eigen longen. Dat werkt ook.
Beperk in elk geval de tijd tussen het evacueren van het water met de tuinslang-truuk en de eigenlijke droging. Voor deze stap gebruiken we een hiervoor ontworpen (al dan niet gewafelde) droogdoek, verkrijgbaar in de detailhandel. Dit product bestaat uit een dikke laag microvezels die specifiek zijn ontworpen om maximaal water te absorberen zonder strepen na te laten. Een kleine auto kan je vlot afwerken met één doek, maar een grotere wagen (type break, suv) kan wel eens nood hebben aan een tweede exemplaar. Belangrijk is te weten dat je doek, eens gevuld met water, niet meteen herbruikbaar is zoals een zeemvel. Het water moet er eigenlijk met de tijd weer uit kunnen drogen, uitwringen werkt niet. Droog daarom eest de snelst drogende verticale oppervlakken waar weinig water op staat, zoals zijruiten, deurpanelen en dergelijke meer. Behandel het dak en de motorkap als laatste. Op die manier haal je het meeste potentieel uit je doek.
Het grote voordeel van deze doeken is het feit dat ze geen strepen nalaten en - mits oordeelkundig gebruikt - geen schade toebrengen aan je lak. Maar ook z'n grote en aangenaam zachte oppervlak maakt dit type doek tot ons favoriete werkstuk. Droogdoeken kunnen (net als microvezel washandschoenen) in de wastrommel op de aangegeven temperatuur, maar gebruik nooit een wasverzachter want die brengen het absorberend vermogen naar beneden. Jawel, deze vodden worden immers ook best vuil. Wanneer je de deurstijlen reinigt bijvoorbeeld, zoals we op de volgende pagina zullen aanhalen.