De enige echt optionele stap in dit deel beslaat het onderhoud van het interieur. Het hangt er simpelweg van af hoe vaak je de buitenkant wast, in welk seizoen we zijn en hoe proper je de binnenkant weet te houden. Het is bovendien de enige stap die je naar keuze helemaal in het begin, ofwel als allerlaatste in kan plannen. Wij verkiezen het eerste, omdat het afstoffen en stofzuigen van het interieur logischerwijze altijd wat stof met zich meebrengt, en dat willen we niet meteen op onze kraaknette lak geblazen zien. Zeker wat de tapijten betreft, is het zaak om die dingen eerst op voldoende afstand van de wagen uit te kloppen.
Een goed onderhouden interieur moet heus niet wekelijks met een cockpitspray of ruitenreiniger behandeld worden, maar vooral in de winter kan een rondje met de stofzuiger natuurlijk nooit kwaad. Let hierbij vooral op de kieren in de zetelvoering, de ruimte onder de zetels, de verschillende opbergvakjes, bekerhouders enzovoort. Bepaalde stofzuigers hebben een verwisselbare mond: gebruik bij voorkeur het opzetstuk met borsteltjes voor de harde delen en het lange, smalle opzetstuk voor diepliggende kieren (zoals bijvoorbeeld tussen de zetel en de zijkant van het interieur). Een goede huisstofzuiger voldoet prima, maar om ook de tapijten en vloerbekleding intensief te reinigen is het vaak handiger als je kan rekenen op de kracht van een semi-industriële (water)stofzuiger. Profiteer in ieder geval van je stofzuigactiviteit om rommel op te ruimen en rondslingerende zaken (paraplu's, herbruikbare tassen ...) terug netjes op te bergen.
“Om tapijten en vloerbekleding intensief te reinigen is een semi-industriële (water)stofzuiger vaak handiger.”
Een microvezel stofdoek doet wonderen om de boordplank en middenconsole snel stofvrij te krijgen: wij hebben er trouwens altijd eentje bij in het handschoenkastje om de boel tijdens een dood moment even op te frissen. Blijven er vegen of andere verontreinigingen achter die de stofzuiger niet heeft verholpen, bevochtig dan een microvezeldoekje en ga ermee in de weer. Dit kan perfect op stoffen bekleding, maar ook op leder en kunststof. Als de ruiten eveneens vuil blijken te zijn, gebruik dan een zachte vezeldoek in combinatie met een ruitenreiniger. Dit is zeker niet elke week of zelfs maand echt nodig, tenzij je achterbankgezelschap nog niet helemaal begrepen heeft dat kleine handjes van vensters moeten blijven...
Na de wasbeurt is het tenslotte een goed idee alle deuren en de koffer even open te zetten en met je droogdoek alle koetswerkpanelen af te werken die aan de binnenkant liggen (zowel die van de deur als van de koets zelf). In één beweging neem je met de ondertussen vochtige droogdoek de treden en deurbescherming mee, dewelke vaak te lijden hebben onder afdrukken van bevuild schoeisel. Ga daarna uiteraard nooit met diezelfde doek weer over het koetswerk, of beter nog, gebruik hiervoor altijd dezelfde doek (bijvoorbeeld eentje die al wat meer versleten is)! Maar eerst wassen we natuurlijk de wagen.