Groot nieuws bij Renault. De inmiddels 14 jaar oude Twingo krijgt een opvolger. Die heeft de zware taak om het inmiddels tot cultobject verheven model (met een totale productie van 2,4 miljoen stuks) naar de geschiedenis te verwijzen. De nieuweling probeert net zo'n ruimtewonder te zijn als z'n voorganger ook al zoekt hij het in enkele extra centimeter koetswerkgrootte. De wielbasis groeit tot 2,37 meter, wat meer ruimte voor de achterste inzittenden oplevert. Achteraan monteert Renault naar keuze een bank of twee individuele zitjes. Net als 14 jaar geleden, zijn die verschuifbaar waardoor het laadvolume van 165l tot 285l kan variëren. De achterbank kan ook neergeklapt worden, waardoor 959l beschikbaar wordt.
Onder de kap zitten drie benzinemotoren die allen 1,2l inhoud hebben. De eerste twee atmosferische versies leveren 60 en 75pk, de derde krijgt een turbo opgevezen die het vermogen op 100pk brengt. Die eenheid wordt enkel gecombineerd met de sportief ogende Twingo GT die aan 9,8 tellen voldoende heeft voor een standaardsprintje. Eén diesel is er ook nog; 70pk en 160Nm sterke 1.5dCi die we al kennen uit de Clio.
Van de Clio lijkt er ditmaal ook een break te komen. In Genève stelt het merk met de Ruit daar immers een studiemodel van voor. Dat valt vooral op door z'n glooiende, sportief ogende daklijn. Het merk maakte er dan maar meteen een tweedeurs van. Dat de productieversie het ook zonder achterportieren moet doen, is twijfelachtig.