Hakaze, zo heet de nieuwste stijloefening van Mazda. Het is de derde in rij rond de nieuwe huisstijl ‘Nagare', wat zoveel betekent als ‘vloeiend' en ‘essentie van beweging'. De natuur vormt eens te meer de belangrijkste inspiratiebron. Deze crossover, een hoog op poten staande coupé met roadster-elementen, werd in het Europese designcentrum van de constructeur bedacht. Het model is met een lengte van 4,42m, een hoogte van 1,56m en een breedte van 1,89m weinig groter dan de huidige Mazda 3. De Hakaze heeft geen B-stijl en twee derde van het glazen dak kan weggenomen worden en gestockeerd worden in een uitsparing in de achterbumper. Met de zijruiten open bekom je dan -volgens Mazda- het gevoel van een vierpersoons coupé. De toegang tot het interieur wordt verzekerd door twee grote portieren die 30° openzwaaien en vervolgend 45° omhoog gaan. Deurhendels zijn er niet, de portieren openen als de houder van een transponder over de plaats wrijft waar de deurhendels normaal geplaatst zijn. Onder de kap zit een 2,3l grote turbomotor die de vier wielen aandrijft.
De eerste Mazda waarin de vloeiende lijnen van de Nagara-vormtaal te zien zijn, is de nieuwe Mazda 2. In tegenstelling tot het vorige exemplaar, kiezen de Japanners weer voor een conventioneel hatchback-koetswerk. De 2 krijgt een fikse groeischeut en zoekt daarmee aansluiting met concurrenten als de Renault Clio, Opel Corsa of Peugeot 207. Het platform wordt met de volgende generatie Ford Fiësta gedeeld. Tot op heden werd de 2 in het Spaanse Valencia gebouwd, maar de Japanners halen de compacte familiewagen weer naar huis.