Downsizing is al bijna 10 jaar een trend in de autosector. Dat betekent niet alleen dat kleinere motoren worden ingeschakeld voor de aandrijving van volwassen modellen. Onder dezelfde vlag valt de introductie van kleinere modellen voor constructeurs die doorheen de geschiedenis naam en faam kregen met grote statige limousines. Mercedes deed het eerder al met de A-Klasse, maar positioneert de nieuwe editie ervan niet langer als een compacte monovolume, maar als een dynamische BMW 1-killer. Of het opzet is geslaagd, kan je zelf beoordelen in Paleis 5 van de Heizel. Voor de meer behouden klant is er overigens nog steeds de B-Klasse, die trouw blijft aan het oorspronkelijke recept.
Het afgelopen jaar werden we ook nog getrakteerd op een alweer opgefriste versie van de iconische G-Klasse. En je kan er donder op zeggen dat die legendarische terreinwagen evenmin in Brussel ontbreekt. Er is nu zelfs een variant van met een geblazen V12 en AMG op de kofferklep, omdat de achtcilinder AMG nog te rationeel was. Dat AMG-gamma omvat overigens meer dan één break, gezien de C, E én CLS allemaal in een variant met lange daklijn te krijgen zijn. Ook die kan je gaan bewonderen. De CLS Shooting Brake is de jongste van het lot, terwijl van de gefacelifte E-Klasse nog geen spoor te bekennen valt. Die eer is weggelegd voor het Autosalon van Detroit.
Het bestelwagenaanbod van het merk met de Ster laat zich evenmin negeren. Vooral niet omdat de Viano en Sprinter het afgelopen jaar gezelschap kregen van de Citan. Een besteller met compacte afmetingen die de vrucht is van een samenwerkingsprogramma met Renault.