Het heeft budgetmerk Dacia niet al te veel moeite gekost om zichzelf een schare aanhangers te verzamelen. En dat het bedrijf die liefst ook in de toekomst blijft bedienen, en liefst nog wat volgers aan z'n klantenbestand toevoegt, mag blijken uit het productoffensief van het jongste jaar. De Logan, Sandero en Sandero Stepway werden afgelost door een nieuwe generatie die je natuurlijk op het Salon kan gaan bewonderen. Alle modellen worden aangedreven door een zuinige 1.5l dCi dieselmotor, maar wie liever benzine in de tank doet, kan nu ook opteren voor een piepkleine 0,9l die dankzij een turbo dapper voor de dag komt.
De Logan MCV is uit gamma verdwenen, want die een hoop ruimte nodig heeft, kan er nu z'n hanenpoot onder de bestelbon voor een Lodgy zetten. Die monovolume biedt even veel interieurruimte als een Renault Grand Espace, voor een fractie van de kostprijs.
De Dokker bestaat dan weer als bestelwagen of in de categorie die de Fransen steevast ‘ludospace' dopen. Dat is een voor personenvervoer aangeklede versie die gemaakt is om - we zeggen maar wat - de Citroën Berlingo en Peugeot Partner de duvel aan te doen.
De erg populaire SUV Duster is natuurlijk ook van de partij. Die gaat nog steeds als zoete broodjes over de toonbank. Een facelift daarvoor is nochtans in de maak en wordt later dit jaar voorgesteld.