Editie éénennegentig is het inmiddels, van het Brusselse Autosalon. Ditmaal zijn de Heizelpaleizen van 11 tot 20 januari geopend voor zowel de autominnende bezoeker als kopers die zichzelf in een recordtijd willen vergewissen van het beschikbare aanbod, of ervan wil profiteren om constructeurs tegen elkaar uit te spelen.
Zoals steeds het geval is tijdens oneven jaren, ligt de nadruk op bedrijfs- en vrijetijdsvoertuigen en motorfietsen. Dat betekent concreet dat iets meer dan de helft van de tentoongestelde wagens een bedrijfsvoertuig, vrijetijdswagen, SUV of 4x4 moet zijn. In de praktijk wil dat zeggen dat nagenoeg elke deelnemende autoconstructeur er z'n complete gamma voorstelt. En zoals steeds is ook wie verslingerd is aan motoren, scooters, quads of zelfs jetski's er op z'n plaats. Twee paleizen (1 en 3) zijn voor de gemotoriseerde tweewielers voorzien. Fietsers zijn er nu ook welkom, want hall 2 wordt van 11 tot 14 januari ingericht als tempel voor wie niet gemotoriseerd transport vereert. Daar hoort ook een testparcours bij voor ligfietsen, elektrische fietsen en tandems.
Organisator Febiac maakt er een erezaak van om tijdens kleinere salons wat meer aandacht te schenken aan de beleving, louter dan het alleen over het product te hebben. Voor motorrijders zijn er trial- en stuntshows, waaronder de ‘globe of death'. En op zaterdag 19 januari blijven de motorpaleizen open tot 22 voor een ‘Nacht van de Moto', eerder al voorafgegaan door een ‘Motorbikeparade'.
Wie z'n ervaringen liever bijspijkert op vier wielen, kan terecht op de groter geworden testpiste voor elektrische en hybride auto's en natuurlijk is ook de 4x4-piste weer van de partij.