Het is natuurlijk niet voldoende om je atv na de poetsbeurt weer fris en fruitig in de garage te stallen, wil je nog vele jaren zonder problemen rondrijden. Net zoals elk ander voertuig moet de quad op regelmatige basis onderhouden worden. Dat dient in regel te gebeuren bij een professional: hij of zij kent immers de machine, weet welke aandachtspunten er per model zijn en kan eventueel preventief werken om ogenschijnlijk kleine schade geen grote te laten worden. Volg de intervallen van de fabrikant, deze houden specifiek rekening met de slijtagegevoeligheid van jouw machine. Onder het motto "voorkomen is beter dan genezen" kan het anderzijds natuurlijk nooit kwaad om ook zelf wat zaken in het oog te houden, idealiter na elke stevige poetsbeurt. We overlopen even wat je best zelf kan controleren.
Naast het smeren van alle bewegende delen, is het nuttig te noteren welke onderdelen slijtage vertonen en mogelijk aan vervanging toe zijn. Het is altijd beter om je verdeler hierop te wijzen, zodat het zeker niet over het hoofd wordt gezien tijdens het volgende onderhoud. Ook andere slijtagegevoelige onderdelen verdienen je aandacht: kijk of de remblokjes nog over voldoende materiaal beschikken en of de remschijven niet vreemd afslijten (krom, groeven, brandplekken ...). Bekijk de staat van de banden, controleer of de bandendruk in overeenstemming is met wat de fabrikant voorschrijft en repareer eventuele lekken. Een eenvoudige reparatiekit met vulkanisatiestrips doet wonderen en verdient trouwens een vaste stek in je kit voor onderweg. Controleer het oliepeil (en vul bij indien nodig), verifiëer de staat en spanning van de ketting. Open het luchtfilterhuis, reinig het en doe hetzelfde met het luchtfilter zelf. Als deze zwaar verontreinigd is kan je hem best meteen zelf vervangen; het is daarom raadzaam altijd een reserve exemplaar bij de hand te hebben. Voor de prijs hoef je dit niet te laten.
Als je geen regelmatig bezoek aan je verdeler kan of wil brengen, dien je in ieder geval nog wat andere aspecten in het oog te houden. Zoals daar zijn: het niveau van de remvloeistof, de staat van de bougie en de spanning van de verschillende aanstuurkabels (gas enz.). Dit zijn doorgaans punten waar je wel best zelf niet mee aan het knutselen gaat, tenzij je kennis van zaken hebt. Ook is het raadzaam om beschadigingen aan de metalen onderdelen, zoals geschaafde chassisbuizen bijvoorbeeld, zo snel mogelijk lokaal te behandelen met schuurpapier en dekkende grondverf, al dan niet uit een spuitbus. Quads blijken doorgaans jammer genoeg een pak minder opgewassen tegen roestvorming dan auto's.
Omdat atv's vaak lange tijd niet worden gebruikt, verdient ook de batterij de nodige aandacht. Zeker als de quad onderhevig is aan de buitentemperatuur, is het aan te raden de batterij in de winter te demonteren en binnen in huis te stallen. Sowieso doet het elke batterij van het type dat in atv's gemonteerd worden erg goed om aan een druppellader te hangen indien hij een periode rust wordt gegund. Zo blijven ze in topconditie. Batterijen zijn immers behoorlijk dure dingen. Bij een langdurige stalling spreekt het vanzelf dat de quad eerst volledig zuiver wordt gemaakt, alle bewegende delen worden ingevet en alle metaal bij voorkeur met een anti-corrosief produkt wordt beschermd. Als je de quad uit zijn winterslaap haalt, is het altijd een goed idee een olieverversing (plus filter) te geven, de batterij volledig op te laden, de banden op de juiste spanning te brengen en opnieuw alle bewegende delen te smeren vooraleer je de baan op gaat.
Dien je de quad te transporteren naar zijn stalling of naar het terrein waar je hem wil inzetten, zorg dan voor een aangepaste aanhanger. Daarmee bedoelen we een gekeurde, van papieren voorziene aanhanger die minimaal het gewicht van de quad en accessoires mag laden en waarvoor je een correct rijbewijs hebt. Schaf ook degelijke oprijbalken aan: deze moeten breed genoeg zijn om veilig het op- en afrijden toe te laten, maar ook voorzien zijn op het gewicht van de quad en bestuurder. Anders kunnen ze doorbuigen of -breken, met grote schade tot gevolg. Vergis je niet: de goedkope exemplaren zijn enkel geschikt voor kruiwagens. Zeker je atv altijd goed op de aanhanger, door middel van transportbanden met opspanmechanisme. Veranker deze bij voorkeur aan het onderstel van de atv. Het is niet voldoende om de atv alleen in de parkeerstand te schakelen! Ben je doorgaans alleen bij het vervoeren van je quad, dan heb je geen tweede paar ogen die kan nagaan of de atv wel mooi op de oprijbalken blijft. In dat geval kan het nuttig zijn de quad met behulp van de winch op de aanhanger te takelen, zodat je altijd in kan grijpen als het fout dreigt te gaan. Heeft je voertuig geen takel, schaf dan een exemplaar aan die je op de aanhanger bevestigd. Een manueel exemplaar met eenvoudige zwengel kost nagenoeg geen geld en kan je een hoop stress en ellende besparen.