Als we de leefomstandigheden van de populatie vervoermiddelen in ons land analyseren, kunnen we niet anders dan stellen dat atv's zowat het hardste leven moeten hebben van allemaal. Ze delen weliswaar hun weinig benijdenswaardige lot met andere moddervreters zoals mountainbikes, crossmotoren en 4x4's, maar hebben keer op keer te lijden onder verzwarende omstandigheden als we ze met hun collega's vergelijken. Zo dragen en trekken ze een pak meer gewicht met zich mee dan crossmotoren, moeten ze veel hogere vermogens torsen dan fietsen en genieten ze niet van de relatieve bescherming die de motor en elektronica in een 4x4 wel geniet. Quads maken niet veel kilometers, maar elke meter doet ze wel behoorlijk pijn. Ze zien af, aan hun gewrichten, bekabeling, koetswerk en aandrijving. Elke spatje modder of korreltje zand dat niet consequent na elke rit wordt verwijderd, gaat de ingewanden van de atv vroeg of laat te lijf. Met niet alleen permanente verkleuring van metaal en kunststof als gevolg, maar ook vaak flinke schade op termijn. Om maar te illustreren hoe belangrijk een regelmatige poetsbeurt en onderhoud wel niet zijn.
Als je lang van je atv wil kunnen blijven genieten, zit er niets anders op dan na elke rit je quad grondig te reinigen. Hoe je dat doet? Liefst niet met de hogedrukreiniger, omdat deze water en vuil tot in de lagers en het vet in de bussen kan brengen, iets wat ten allen tijde te vermijden is. De beste methode bestaat erin eerst het grootste vuil af te spoelen met een gewone tuinslang, om de hele quad daarna in te soppen met actief schuim. Hiervoor bestaan speciale vernevelaars die je op de tuinslang kan bevestigen, maar de betere hogedrukreiniger kan dit ook. Koop een goedkope, sterk schuimende reiniger en kieper het goedje in het chemische reservoir van de hogedrukreiniger, zet de druk laag en verspreidt het schuim over de hele machine. Wacht een tiental minuutjes en spoel daarna alles af: je zal zien dat het meeste vuil reeds is losgeweekt. Daarna kan je met een microvezel washandschoen en borstel aan de slag. Let er vooral op dat de radiator helemaal vrij is, kijk ook eens binnenin de kuip en demonteer desnoods enkele koetswerkpanelen om alles netjes te krijgen. Gebruik eventueel een luchtdrukpistool om voorzichtig de delen te drogen waar je met een droogdoek niet bij kan. Om de zoveel keer loont het ook de moeite de wielen te demonteren (zet de quad dan eerst op poten uiteraard) om alles rond de naaf en de remmen te reinigen. Hoe minder vuil op deze plaatsen, hoe minder slijtage.
Omdat het koetswerk van een atv niet bestaat uit geverfde staalpaat zoals bij de meeste auto's, maar uit in de kern gekleurd kunststof (voornamelijk omdat krassen, scheuren en plooien de verf zo niet kunnen doen afbrokkelen) mag je absoluut niet met klassieke autowas aan de slag wil je deze panelen laten blinken. Doe je dat wel, dan schuur je de panelen dof! Gebruik hiervoor beter een spuitbus of zalf kunststofvernieuwer. De meeste produkten leggen bovendien een beschermende film, wat de volgende poetsbeurt een vak eenvoudiger maakt. Ook de motor en elektrische bekabeling kan je wapenen tegen de elementen; gebruik hiervoor een beschermend produkt waarmee garagehouders het motorcompartiment inspuiten. Die goedjes leggen een anti-corrosief laagje op metalen onderdelen en beschermen de elektrische bekabeling. Je kan deze kopen in spuitbus, maar in grote hoeveelheden kom je uiteraard voordeliger uit. Het produkt is eenvoudig aan te brengen met een verfspuit, aangesloten op een doe-het-zelf luchtcompressor.
Je quad moet natuurlijk niet alleen blinken: na elke reinigingsbeurt verdienen alle bewegende delen een inspectie, en zo nodig een smeerbeurt. Waar smeernippels zijn aangebracht gebruik je een smeerpomp gevuld met waterafstotend (en liefst ook hittebestendig) vet; de andere delen kan je inspuiten met een klassiek, liefst waterwerend smeermiddel in spuitbus. Dit geldt uiteraard voor ketting en tandwielen, maar ook voor alle andere bewegende delen zoals remhendels en pedalen, scharnieren van accessoires en dergelijke meer.