Wanneer een quad een aanhanger mag trekken op de openbare weg, duidt het gelijkvormigheidsattest of het identificatiepapier van de technische keuring aan hoeveel de maximaal toegelaten massa (MTM) van de aanhanger mag bedragen. Ofwel wordt dit letterlijk zo vermeld, ofwel moet je de MTM van de sleep verminderen met de MTM van het voertuig om de waarde te kennen. Dat kan al eens tegenvallen, want hoewel de potige machines vaak zonder verpinken een ton of meer voor je willen versjouwen in de praktijk, hebben ze daar vaak geen toelating voor. Meer nog: Zelden hebben quads van thuis uit de zegen gekregen om meer dan enkele honderden kilo's over de openbare weg te trekken. Dat komt voornamelijk omdat als motorfiets ingeschreven quads zich moeten houden aan de (vaak theoretische) begrenzing van 15kW, waardoor de CE keuring ook minder trekvermogen laat optekenen. De Can-Am Outlander 1000 bijvoorbeeld wil gerust tot 590kg trekken zonder homologatie, maar houdt het op een veel bescheidener 135kg indien hij als motorfiets wordt ingeschreven. Zelfde machine, andere papierwinkel. Quads ingeschreven als landbouwvoertuig zien hun legaal trekvermogen doorgaans niet beknot. Nodeloos te stellen dat dit een bijzonder aandachtspunt is bij de aanschaf van een nieuwe quad, toch als het de bedoeling is hem als trekker op de openbare weg te gebruiken.
Als de quad toch gehomologeerd is voor een stevig trekvermogen, zeg maar 500kg of meer, dan overstijgt deze waarde doorgaans het MTM van de trekker. De meeste quads tikken immers af op een gewicht ruim onder de 400kg. Dat is op zich geen bezwaar, want zolang de aanhanger de 750kg niet overstijgt is er geen vuiltje aan de lucht. Je kan dan nog steeds met een gewoon B rijbewijs aan de gang gaan, zelfs al is je quad een stuk lichter dan de aanhanger. Mag de atv echter meer trekken dan 750kg en koppel je een aanhanger die ook daadwerkelijk meer mag wegen - en merk op dat we nooit spreken over het effectieve gewicht, maar het maximaal toegelaten! - dan wordt de situatie complexer. Zo mag je als houder van een B rijbewijs een sleep (trekker + aanhangwagen) besturen voor zover de totale MTM van de sleep de 3.500kg overstijgt. Dat is een situatie die nauwelijks of nooit voorkomt bij onze quad, maar de bijkomende voorwaarde stipuleert dat de MTM van de aanhanger de ledige massa van de trekker (tarra) niet mag overstijgen. En dat is bijna automatisch het geval. In de praktijk heb je dus altijd een B+E rijbewijs nodig als je aanhanger een MTM heeft van meer dan 750kg. Heb je dat rijbewijs niet, dan zit er niets anders op dan de aanhanger met een auto over de openbare weg te vervoeren, voor zover dan wel aan beide voorwaarden is voldaan.
Of toch niet? Het probleem zal zich zoals gesteld nauwelijks voordoen. De kanjers van de grote merken willen haast nooit een trekcapaciteit van meer dan 750kg (op papier) beloven. De Yamaha Grizzly 700 trekt 600kg, de Polaris Sportsman 850 zelfs 750kg ... maar we vonden slechts één voertuig dat hier nog over gaat en dat is de Polaris Ranger Diesel (een ssv), die een forse 900kg aan z'n papieren bol durft hangen. Let wel, voor de wetgever telt de waarde die op het identificatiepapier van de technische keuring staat, en die waarde is vreemd genoeg vaak hóger dan wat je in de specificaties van de machine leest. Dat heeft onder meer te maken met de Europese typegoedkeuring. En er is meer. Gesteld dat je het voertuig uitsluitend als traag voertuig gebruikt en niét hoofdzakelijk voor het vervoer van goederen of personen, dan is een rijbewijs G voldoende. In dat geval zijn de ondergrenzen van de MTM van de sleep nooit in de buurt, zelfs als je slechts 16 bent. Meer nog: wie geboren is voor 30 september 1982 is vrijgesteld van dit rijbewijs. Om de zaken nog wat ingewikkelder te maken, blijken houders van een rijbewijs C+E automatisch de bevoegdheid te hebben om alle categorieën van het rijbewijs G besturen, ongeacht hun leeftijd. Dat er hier heel wat ruimte voor interpretatie overblijft, lijkt wel duidelijk.