Het grootste deel van de atv's die in ons land worden gekocht, dienen voor recreatief gebruik. Dat wil zeggen: mensen die deze voertuigen vooral in hun vrije tijd gebruiken, en het aantal mogelijke toepassingen ter zake is enorm. Verdelers van grote merken organiseren regelmatig toertochten over een goedgekeurd en uitdagend parcours, vaak zelfs in het buitenland met een volledig ondersteunde logistiek. Uiteraard trekken ook kleine groepjes quadrijders er graag in het weekend op uit. Maar ook in de vrije tijd drijft het utilitaire karakter van de atv snel naar boven. Zo is hij uitermate geschikt bij de jacht: dankzij zijn smalle spoor en beperkte afmetingen kan hij diep doordringen in een bos, waarna hij zijn diensten bewijst als pakdrager van het geschoten wild. Als we jagers hierop aanspreken, bevestigen ze dat het wild niet zozeer wordt opgejaagd door het motorgeluid, omdat het heel geleidelijk aanzwengelt. Een plots geluid schrikt hun veel meer op. Door hun geringe gewicht berokkenen ze, bij oordeelkundig gebruik althans, weinig of geen schade aan de ondergrond. Ook in het sportieve milieu genieten quads een zekere status: de sportmodellen worden graag gebruikt op gesloten omlopen waar ook bestuurders van crossmotoren zich uitleven. Er bestaan zelfs heuse kampioenschappen, zowel nationaal als internationaal. De wereldberoemde Dakar rally heeft een categorie speciaal voor quads. Het is dan ook geen wonder dat er een hele groep gebruikers bestaat die niets liever doet dan hun atv steeds beter, sneller en flitsender te maken.
Een ander deel van de markt wordt afgenomen door een professioneel cliënteel, dat de atv daadwerkelijk aanwendt in zijn dagelijkse beroepsactiviteit. Landbouwers gebruiken het voertuig om snel, zuinig en zonder veel gedoe de velden of het vee te inspecteren. Met een trekhaak gemonteerd, bewijst de quad goede diensten in het trekken van lichte ladingen, compacte meststrooiers, grofmaaiers of spuitinstallaties. Bosbouwers trekken ermee stammen naar de rand van het bos, boswachters kunnen ermee hun ronde doen. Schapenherders, zoals we die in de Kempen meer en meer tegenkomen, monteren een spoel op een aanhangwagen en gebruiken de quad aldus om de omheining uit te zetten in de lente, en terug binnen te halen in de herfst. Beheerders van caravanparken verplaatsen er moeiteloos grote caravans mee, wat veel gemakkelijker blijkt dan dat ze hiervoor een auto zouden gebruiken. Tuinbouwers trekken een aanhangwagen rond in grote, aan te leggen tuinen, waar ze het aan te planten plantgoed eenvoudig op de juiste plaats brengen of snoeisel verwijderen zonder de bodem te verdichten. Gemeentes trekken er kleine ladingen mee op hun bewaarplaats of monteren een kleine sneeuwruimer voor lokale interventies bij hevig winterweer. Een heel beperkte groep personen tenslotte gebruikt de quad voor het woon-werkverkeer en brengt het voertuig dan ook fiscaal in. Dat kan, mits het voertuig als motorfiets is ingeschreven. Motorfietsen zijn nog steeds fiscaal behoorlijk interessant, doch quads zijn natuurlijk niet ontworpen voor vele kilometers op de openbare weg, met specifieke slijtageklachten en een weinig comfortabele rijbeleving als gevolg. Maar het is dus perfect mogelijk.
De grootste groep quadrijders bevindt zich echter in de grijze zone hiertussen. Laten we wel zijn: in een klein land als België of Nederland zijn er niet zo veel bedrijven die dermate uitgestrekt zijn dat het aanwenden van een quad als bijkomend transportmiddel economisch echt steek houdt. Tegelijkertijd is ons volgebouwde, ruimtelijk ondoordacht geplande land niet bepaald een ideale speelruimte voor wie volop wil genieten van de ongerepte natuur, want dat willen wel meer mensen (en doorgaans allemaal tegelijkertijd). Er is evenwel een cliënteel dat - terecht - graten ziet in de recreatieve kwaliteiten van de quad, terwijl hij ook nog eens zijn nut kan bewijzen in (semi-)professionele activiteiten. Voor iemand die zelf hout ontgint in een naburig bos voor persoonlijk gebruik bijvoorbeeld. Of een bezitter van een erg grote, veel onderhoud vergende tuin. Paardenbezitters, sledehondenmenners, motorsportliefhebbers ... kortom, iedereen die een kleine, polyvalente en terreinwaardige trekker wel kan gebruiken kijkt vroeg of laat eens naar een quad. Daarmee vist de atv in dezelfde vijver als de kleine tractor, die bovendien als voordeel een hydraulische installatie en uitgaande as heeft. En bijgevolg een veel uitgebreider arsenaal accessoires kan aanwenden. Maar een tractor kan je zelden gebruiken in je vrije tijd, is trager, zwaarder en dus moeilijker te vervoeren. En slechts weinig tractoren komen in de buurt van de terreincapaciteiten van een quad.