Autosalon Brussel 2005 Audi

Audi
Bekijk 3 foto's
Door: REDACTIE 08-01-2005
Het merk met de vier ringen haalde afgelopen jaar nog een marktaandeel van 4,3%. Het succes van de voorbije jaren werd in 2004 ondersteund door de lancering van een aantal nieuwe producten; de A6, A3 Sportback en de opgefriste A4. Voor de 2005 belooft de constructeur alvast de Q7, de toekomstige grote SUV die is gebaseerd op de Steppenwolf concept car.

De nieuwe A3 Sportback en A4 Avant, nu beiden voorzien van het Singleframe-radiatorrooster dat kenmerkend is voor de Audi’s van de jongste generatie, zijn in elk geval al bij de dealer te bewonderen. De Sportback houdt het midden tussen een coupé en een break en beschikt over een atletisch lijnenspel. Het model is 68mm langer dan de driedeurs, wat het laadvolume van 370l Őmeer dan bij de driedeurs- verklaart. Een primeur is de 2.0 turbo benzinemotor met directe brandstofinjectie, die in het model debuteerde. Die ontwikkelt 200pk en 280Nm, goed voor een spurt naar 100km/u in 7,1sec en een top van 234km/u.

De vernieuwde A4 Avant krijgt een wulpser, opwindender lijnenspel. De meer exotische look van de wagen is aan de achterzijde vooral aan de hertekende lichtunits te danken. Vooraan worden de koplampen bijgestaan door bovenvermelde grille. Het onderstel werd opnieuw afgesteld en enkele onderdelen werden hertekend. Da Avant biedt een laadcapaciteit van 442l, maar dat wordt 1.184l met de achterbank neer. Het motorenpallet bestaat uit een 1.6 met 102pk, een 2.0 met 130pk, een 1.8T die 163pk sterk is, de 2.0T FSI met 200pk die in de Sportback debuteerde en een 3.2l V6 die 255 paarden sterk is. Bij de diesels bestaat het aanbod uit een 1.9 met 115pk, een 2.0 met 136pk, een 2.5 V6 met 163pk en een 3.0 V6 met 204pk.

De Audi A6 Avant beleeft z’n Belgische première op de Brusselse Salonvloer. Het nieuwe model werd 4,93m lang, bij een breedte van 1,86m en een hoogte van 1,46m. De wielbasis neemt met 83mm toe tot 2,84m. Audi claimt bij die afmetingen, met onder meer een betere positie van de achterbank en meer hoofdruimte achteraan, meer ruimte voor alle inzittenden. De kofferinhoud ging er alvast met 110l op vooruit; de grote en diep uitgesneden laadklep biedt toegang tot een laadruimte van 565l. Met een neergeklapte achterbank wordt dat 1.660l. De top van het gamma wordt uitgemaakt door een 4,2l V8 die 335pk en 420Nm sterk is. Daaronder komt de 3.2 V6 FSI met 255pk en 330Nm en de 177pk en 230Nm sterke 2.4 V6 voor wat de benzinemotoren betreft. Dieselen kan met een 225pk en 450Nm sterke 3.0 V6 TDI en een 180pk en 380Nm krachtige 2.7 V6 TDI. Van die laatste komt er voor onze markt ook een teruggeschroefde variant met een fiscaal aantrekkelijk vermogen van 163pk, net als bij de berline. De motoren worden gekoppeld aan een manuele zesbak, met een Tiptronic zestrapsautomaat of een Multitronic CVT-tranmissie als mogelijke alternatieven. De orderboeken zijn inmiddels geopend. De eerste exemplaren worden in april in ons land verwacht.

Geef commentaar
comments by Disqus