Het is pas de eerste keer in de geschiedenis dat op het Salon voor Vrijetijdsvoertuigen ook Cabriolets te bewonderen zijn. Saab bouwt al vier generaties lang dakloze versies met vier zitplaatsen; de 9-3 Cabriolet mocht dan ook niet op de Salonvloer ontbreken. De topless Scandinaviër debuteerde twee jaar geleden op het Autosalon van Genève. De meest in het oog springende kenmerken waren toen, naast de typerende vormgeving, de volautomatische kapconstructie (van open naar dicht in 20 seconden en omgekeerd, onder meer dankzij de innovatieve ontplooiing van de afschermplaat) en de drielagige thermische kap waarvan de kleur van de binnenzijde is bekleed met een kleur die harmonieert met het interieur. Onder kap zit steeds een volledig uit aluminium vervaardigde 2-liter turbomotor. Die kan 150, 175 of 210pk sterk zijn . In de eerste twee gevallen wordt die gekoppeld aan een vijfbak. De versie met 210pk is er desgewenst ook met een extra verhouding. Voor modeljaar 2005 werd een AVR-spraakherkenningsfunctie voor de bediening in alle Infortainment-systemen geïntegreerd. De koffer is voortaan wat ruimer doordat het reservewiel werd vervangen door een reparatieset en er zijn drie nieuwe koetswerktinten.
De Saab 9-5 is in de Estate-versie ook op het Salon te bewonderen. Het model staat er in de klassieke versie met vijf zitplaatsen en in een bedrijfswagenuitvoering met dubbele cabine. In deze laatste versie, verkrijgbaar voor een toeslag van € 496 excl. BTW, is er een vaste scheiding tussen de passagiersruimte en de koffer, en verviel de middelste gordel op de achterbank. Saab toont ook twee nieuwe beperkte reeksen; de 9-5 Linear Sport en de 9-5 Vector Sport.