De eerste Europese primeur is de Range Rover Sport. Dit model gaat al in het voorjaar van 2005 in de verkoop en moet vooral de sportief georiënteerde klant bekoren. Het kreeg de voornaamste uiterlijke kenmerken van de Stormer concept car, maar is gebaseerd op de Range Rover. Het model behoudt vijf deuren, maar oogt krachtiger dankzij een aflopend dak, een spoiler op de achterklep en geaccentueerde wielkasten. Door een vlakkere motorkap en een schuiner opgestelde voorruit verbeterde de luchtweerstand. De topversie van de Range Rover Sport krijgt een doorontwikkelde versie van Jaguars 4,2l V8 benzinemotor met compressor onder de kap. Die ontwikkelt niet minder dan 390pk en 550Nm. Het geweld wordt elektronisch beteugeld bij een top van 225km/u. Voor de overbrenging op de vier wielen zorgt een automatische zesbak van fabrikant ZF. Alle uitvoeringen zullen standaard beschikken over een in de hoogte verstelbare luchtvering en het Terrain Response systeem waarmee de bestuurder via een draaiknop op de middenconsole kan kiezen voor op de ondergrond afgestemde ideale instellingen van alle geavanceerde elektronische besturingselementen (ophanging, tractiecontrole, aandrijflijnij). De 4.2 compressor zal in het aanbod worden bijgestaan door een atmosferische 4.4l met 295pk en de samen met PSA ontwikkelde 2.7l V6 dieselmotor die meer dan 200 paarden sterk is. Het prijskaartje, dat nog niet is vrijgegeven, zal tussen dat van de Discovery 3 en de Range Rover in liggen.
De Range Rover ondergaat ook een opfrisbeurt. Deze opgefriste variant is de tweede première van de constructeur in de Brusselse Heizelpaleizen. De ingrepen aan de koets omvatten een nieuw radiatorrooster, een gewijzigde bumper, andere lichtblokken die vooraan verder in het rooster doorlopen en gewijzigde koelsleuven achter de voorste wielkasten. Om het geheel er wat potenter uit te laten zien, krijgen de velgen ook een grotere diameter. Die bedraagt voortaan 18 of 19 duim. De grootste wijziging vindt echter plaats onder de aangepaste vormgeving van de motorkap. Tussen de voorwielen zijn voortaan immers twee nieuwe V8-motoren van Jaguar-origine te vinden. Het gaat om dezelfde atmosferische 4,4l en ‘supercharged’ 4,2l V8 die ook in het vooronder van de Range Rover Sport te vinden zijn. Ze worden ook hier gekoppeld aan een automatische zesbak van fabrikant ZF. Door een betere isolatie en een gewijzigde A-stijl wordt het in het interieur ook wat stiller.
De Belgische invoerder presenteert ook nog twee speciale reeksen. Enerzijds is er de Defender Silva, anderzijds noteren de we Freelander Scapa Sports. De Defender Silva accentueert vooral de terreineigenschappen van de rechtstreekse afstammeling van de oer-Land Rover. De reeks beschikt immers over rubberen matten, een verhoogde luchtinlaat, een rolkooi voor de voorruit, lampen in extra behuizing, verstevigende koetswerkelementen en bodembeschermplaat. De Scapa Sports uitvoering van de Freelander speelt meer op het gevoel van de stadsmens. De wagen is immers uitgerust met een leder/alcantara bekleding, mistlichten, 16-duims lichtmetalen velgen, een CD-speler met lader voor 6 CD’s en enkele Scapa Sports accessoires (deurdrempels, wielhoes en een reistas). De beperkte uitgave is te krijgen als drie- of vijfdeurs met een 1.8 of Td4-dieselmotor.