Als voordelen noemen we het feit dat het hier om een ‘business’-oplossing gaat, zodat de samenwerking tussen het (Outlook) adresboek en de navigatiesoftware voor handige mogelijkheden borg staat. Elk zakelijk en persoonlijk contact is als bestemming te koppelen in de routebegeleiding. Een PDA-navigatie kan net als een ‘stand-alone’ in elke wagen worden meegenomen, zodat niet elke wagen binnen een gezin of bedrijf moet worden uitgerust. Bovendien kunnen software-updates doorgaans gemakkelijk en voordelig via het Internet worden gedownload. Net als bij vaste systemen, is er gedigitaliseerde kaartinformatie voor één enkel land Ő in eigen land wordt bijna altijd de Benelux als standaard aangeboden Ő of voor gans Europa, wat de hoeveelheid data kan laten uitstijgen tot boven 1 GB of de limiet van de beschikbare geheugenkaarten. De wegeninformatie wordt ook hier gecompleteerd met toeristische en andere praktische gegevens. Zo bevat de Beneluxversie van softwarespecialist Route 66 naast meer dan 250.000 kilometer gedigitaliseerde weg ook 5.250.000 huisnummers en 50.000 interessante locaties - onderverdeeld in 65 categorieën Ő en voorzien van adres en telefoonnummer. Wanneer men onderweg over een draadloze internetverbinding (liefst GPRS) beschikt, dan kan de actuele verkeersinformatie betrokken worden in het rekenproces.
Nadelen zijn er uiteraard ook, al zijn die verregaand gelijklopend met wat we bij de ‘stand-alone’ modellen moeten vaststellen: de twijfelachtige stembegeleiding als gevolg van een moeilijke verstaanbaarheid bij de minuscule luidsprekermaat (soms is zelfs een oortelefoon nodig.) en de toch vrij beperkte afmetingen van het PDA-beeldscherm in vergelijking tot origineel in de wagen ingebouwde autonavigatiesystemen. Andere minpunten Ő afhankelijk van toestel en uitvoering - zijn de noodzaak om koppelingen te maken tussen zakcomputer, GPS-ontvanger en de nodige software. Een stap in de goede richting zijn de Bluetooth-GPS-ontvangers die draadloos aan de PDA gekoppeld worden,ij voor zover die ook over Bluetooth-technologie beschikken. In alle gevallen zal men moeten opletten voor de compatibiliteit van de aansluitingen en de software (vb. Microsoft Pocket PC, Windows Mobile of Palm OS). Weinig handig is verder dat de software (CD-ROM) veelal eerst op een PC (desktop of notebook) geïnstalleerd moet worden, om dan te synchroniseren naar de PDA. In vele gevallen dient men ook eerst een voorbereiding te maken op de PC. Omdat de geheugencapaciteit van zakcomputers beperkt is, kan vaak niet het volledige kaartgebied worden geladen. Men dient bijgevolg een gebied te selecteren dat past in het beschikbare geheugen van de PDA. Externe geheugenkaarten (vb. SD) waarmee de moderne PDA’s zijn uitgerust, kunnen uitkomst bieden, maar kosten uiteraard ook weer wat extra.
Wie al over een zakcomputer beschikt, kan terecht bij Route 66, TomTom en ViaMichelin voor ‘ad-ons’. Enkele prijsvoorbeelden: Route 66 Navigate 7 software op SD-geheugenkaart + Bluetooth GPS-ontvanger à 299 euro (Benelux) of 399 euro (Europa). TomTom NAVIGATOR 5 software op SD-kaart (Benelux) + Bluetooth GPS-ontvanger à 298 euro. TomTom CD’s voor Europa à 199 euro.
Geïntegreerde oplossingen vinden we o.a. bij Mio waar de A201 alle kenmerken biedt van een PDA, maar toch speciaal werd ontworpen voor navigatiedoeleinden. Erg handig is de roterende GPS antenne, waarmee de Mio A201 zowel in 'portret' (standaardpositie voor PDA), als in 'landschap' (standaard voor navigatie) kan werken. Hij is uitgerust met een actuele SiRFstar III GPS-ontvanger en beschikt over een 3,5” groot beeldscherm. Als PDA pakt hij uit met Bluetooth, een fotoviewer, 64 MB intern geheugen en een herlaadbare 1250 mAh batterij voor 4,5 uur autonomie. (Prijs: 449 euro inclusief Benelux software)