Toegegeven, met de hulp van een modern navigatiesysteem moet je al behoorlijk gekke toeren uithalen, wil je nog verkeerd rijden. Even je bestemming (correct) overnemen, de rekeneenheid zijn ding laten doen ... Et voilà: er ontvouwt zich op het kleine schermpje een kant-en-klaar trajectverloop. De nieuwere modellen houden zelfs rekening met dichtslibbende verkeersstromen en -knelpunten, wat een vrij accurate verwachte aankomsttijd oplevert. Over het optimaliseren van de route - met het oog op een zo snel of goedkoop mogelijk traject - gaan we het in deze rubriek niet hebben: daarvoor telt de vergelijking immers te veel variabelen. Je vertrek- en aankomstpunt bijvoorbeeld, om er maar twee te noemen. Sowieso is het aan te raden de route niet alleen door je mobiele navigatieapparatuur te jagen, maar vooraf ook online een tweede opinie te bekomen via één of andere (gratis) dienst. Bepaalde websites geven zelfs suggesties met betrekking tot de totale brandstofkost en de tolgelden die je dient te betalen. Vaak blijkt het zo nuttig te zijn via Luxemburg Frankrijk in te duiken, omdat de brandstof er gemiddeld nog steeds een kleine twintig cent per liter scheelt ...
Waar we het wel over gaan hebben is het indelen van je route. Dat lijkt eenvoudiger dan het is ... Je beschikt om te beginnen over een aantal vaste gegevens: de datum en het tijdstip waarop je wil (of mag) arriveren, de totale afstand tot je bestemming, en de ruwe route die je denkt te willen volgen. Ten tweede zijn er enkele vuistregels waarmee je dient rekening te houden. Algemeen wordt aangenomen dat je na een rijperiode van twee uur voor vijftien minuten aan de kant moet. Niet noodzakelijk om te dutten, maar om even iets anders te doen. Wat de gemiddelde snelheid betreft, mag je ervan uitgaan dat je al behoorlijk goed vooruit gaat als je 100km/u als bewegend gemiddelde kan aanhouden (dus zonder de stops te tellen). Op voorwaarde dat je altijd over snelwegen rijdt natuurlijk, en er zich geen onvoorziene omstandigheden (zoals files of ongevallen) voordoen. Bovendien geldt deze vuistregel niet voor de op voorhand aangekondigde "zwarte weekends", wanneer bovengemiddeld veel Europeanen van- en naar vakantiebestemmingen rijden (doorgaans noord-zuid georiënteerd verkeer). Ten derde dien je uiteraard rekening te houden met je persoonlijke voorkeuren, beperkingen en eerdere ervaringen. Rij je graag 's nachts of net niet? Zijn etappes van twee uur eigenlijk te hoog gegrepen, of kan je makkelijk een uurtje meer aan? Heb je kleine kinderen, en slapen die probleemloos door de nacht? Rij je graag 's nachts en hoe ga je om met de onvermijdelijke ochtend-dip tussen 2 en 4u 's ochtends? Of wil je liever een overnachting inplannen onderweg? Wens je ergens een langere stop te maken om iets te bezoeken ... Aan de hand van deze drie bepalende elementen - de vaste gegevens, de vuistregels en je persoonlijke voorkeuren - zijn we in staat de totale route helemaal voor te bereiden. We doen dit aan de hand van een praktijkvoorbeeld.
~
We mogen zaterdag vanaf 16u onze gehuurde villa aan het Lac de Sainte-Croix betrekken. Het meer is prachtig gelegen in het Franse natuurgebied Var, ten noord-oosten van Marseille. Na 19u zal er echter niemand aanwezig zijn in de villa om ons de sleutel te overhandigen, dus hebben we een drietal uurtjes speling waarbinnen we dienen te arriveren. Vanuit Brussel geeft een bekende online routeplanner een totale afstand van 1.072km op, en voert die ons achtereenvolgens via Namen, Arlon, Metz, Nancy, Dijon, Lyon en Grenoble naar onze bestemming. Een kleine omweg (nog geen 10km) via Luxemburg nemen we graag mee, waardoor de eerste stop in het Luxemburgse Berchem wordt vastgelegd, op 230km gelegen van Brussel. Ideaal dus, want dat zou op ruwweg 2u en 20min na vertrek moeten uitkomen. Rest er nog 850km te verdelen, wat overeen komt met 8u 30min rijden zonder pauzes. Rijden we in etappes van 3u met 30min pauze - want dat blijkt ons uit ervaring beter te schikken en vormt geen probleem voor de kinderen hun getrainde blaas - dan wil dat zeggen dat we nog tweemaal moeten stoppen onderweg, of driemaal in totaal. Minstens één van die drie stops moet bovendien ook gebruikt worden voor een maaltijd, dus we tellen nog een half uurtje extra erbij.
Willen we dus aankomen om 16u - we rekenen de 3 uur speling ter plaatse alvast in om het drukke verkeer in het Franse zuiden op te vangen - dan hebben we ongeveer 13u nodig tussen vertrek en aankomst en dienen we dus ten laatste om 3 uur 's nachts uit Brussel te vertrekken. Dat vinden we toch wel wat vroeg, dus delen we het vertrek op in twee delen en lassen we een overnachting in. Maar waar? Zaterdag vertrekken we liefst rond 9u vanuit de tussenstop; in de 7u die we dan onderweg zijn plannen we 2 stops in inclusief 1 maaltijd, dus leggen we daarin maximaal 7 - 1,5 = 5,5 x 100 = 550km af. Vrijdagavond willen we alleszins de Belgische spits vermijden, dus vertrekken we ofwel rond de middag, ofwel na 18u. Afhankelijk van hoe snel we kunnen vertrekken vrijdag, plannen we dus een overnachting in net voor Dijon (wat de route in twee gelijke delen knipt), dan wel net voor Lyon (waardoor we het grootste stuk vrijdag afleggen en zaterdag het een pak rustiger kunnen houden). En dan nog is het niet afgelopen: ook de terugreis verdient een zelfde analyse. Met dien verstande dat je dan meestal wel 's ochtends vroeg van de bestemming vertrekt, en het minder een punt is om na middernacht thuis aan te komen. Waardoor de terugreis vaak in één dag kan afgewerkt worden. Aan jou de keuze! Met de wagen klaar, alle mogelijke problemen voorzien en de route netjes uitgestippeld, zijn we helemaal gereed om de boel in te laden.
Te onthouden: aankomsttijd opzoeken - ideale route uitzetten - aantal tussenstops berekenen - terugrekenen naar vertrektijd - eventueel overnachting inplannen - hetzelfde doen voor de terugreis