Moderne wagens zijn vaak al tevreden als je ze om de 30.000km (of minstens eens per jaar) bij je verdeler binnenbrengt voor een groot onderhoud. Moderne oliën en filters zijn immers een pak minder slijtagegevoelig dan voorheen. Het moet dus al erg lukken wil het periodieke onderhoud zich enkele weken voor de afreis laten inplannen ... Wat niet wil zeggen dat een controle, specifiek gewijd aan een nakende autovakantie, niet langer nuttig is. Zoals we al stelden in de inleiding, wordt de wagen tijdens de vakantie over een relatief korte tijdspanne veel zwaarder dan normaal belast. Daardoor verdienen bepaalde onderdelen en mechanismen bijzondere aandacht, die ze niet altijd (moeten) krijgen tijdens het voorgeschreven onderhoud. Als je steeksleutels als vingers hebt en er keramisch vet door je aderen stroomt, dan beschik je wellicht over de kwaliteiten om één en ander zelf even te bekijken. Maar dan nog kan het nodig zijn bepaalde slijtagegevoelige onderdelen door een expert na te laten kijken en eventueel zelfs preventief te vervangen. Weet ook dat enkele merken je assistentiepakket met één jaar verlengen als je tijdig een officieel merkgebonden onderhoudspunt bezoekt, wat uiteraard een bijkomende troef is tijdens je vakantie.
Zaken die je zelf kan nagaan (en eventueel kan bijsturen) zijn het oliepeil, het niveau van de koelvloeistof (bij koude motor!), het niveau van de ruitenwisservloeistof, de staat en spanning van de banden (vergeet het reservewiel niet) en de goede werking van de lichten. Een geschoold technicus zal dieper speurwerk verrichten en onder meer een punt maken van de staat van remblokken en ruitenwissers. Hij verifieert de afregeling van de lichten, controleert de riemen, de drukslangen van het koelcircuit en de luchtaanzuiging (zeker bij een turbo) op barstjes en soepelheid. Wat evenwel vaak vergeten wordt, is dat het niveau van het koelgas van de klimaatregeling jaarlijks 10% van zijn gewicht kan verliezen. Hierdoor gaat niet alleen het koelvermogen van je installatie naar beneden, maar omdat het gas een percentage olie bevat die de inwendige onderdelen smeert, kan het verlies ook schade berokkenen aan de compressor. Elke twee jaar dient de koelinstallatie getest en gevuld te worden.
Een goede garagehouder zal je wagen eveneens uitlezen op foutcodes - wat met name bij dieselwagens erg belangrijk is, aangezien ze door te veel korte verplaatsingen snel last kunnen krijgen van verstopte roetfilters en aangekoekte EGR kleppen, wat dan weer het vermogen van de motor aantast. En dat kan je missen als kiespijn, als je volgeladen maar met een motor in noodloop een Franse col poogt te bedwingen. Tenslotte zal hij de computers van je wagen verwennen met de meest actuele firmware. Schrik er trouwens niet voor terug om te vragen om aanwezig te zijn bij al deze controles. Een rechtgeaard garagist zal je dit verzoek niet ontzeggen. En je kan er heel wat van opsteken!
Daarnaast is het raadzaam tijdig te bekijken in welke mate je extra opbergmogelijkheden moet monteren. Alhoewel topkoffers altijd af te raden zijn, gezien de bijkomende luchtweerstand die ze creëren met een nadelige invloed op het rijgedrag, de geluidsproductie en het verbruik tot gevolg, heb je soms geen andere keuze. Voor dergelijke zaken geldt, net zoals voor fietsendragers en aanverwante rekken overigens: probeer de montage en demontage thuis alvast een keertje uit. Ruim op voorhand, en niet enkele uren voor vertrek welteverstaan. Het kan je een hoop frustraties besparen.
Met de wagen klaar voor de strijd en de papierwinkel helemaal in orde, is het nuttig om even te kijken wat verplicht aan boord moet ... en wat niét mee mag.
Te onthouden: volledige controle wagen door een specialist - alle vloeistofniveaus bijvullen - slijtagegevoelige onderdelen nakijken en eventueel vervangen - klimaatregeling onderhouden - foutcodes uit laten lezen - software updaten - topkoffer/fietsendrager op proef monteren