Mercedes heeft de R-Klasse die oorspronkelijk voor de Amerikaanse markt werd ontworpen, aangepast voor de Europese consument. De wielbasis werd voor het Oude contintent ingekort van 3,21 naar 2,98m, al blijft de lange versie hier ook optioneel aanstipbaar. Aan het cross-over principe van deze ‘Grand Sports Tourer’ werd uiteraard niet geraakt. Mercedes wil de klanten net als in de VS ronselen met een dynamisch ogende koets, een bijzonder ruim interieur en het hoogste comfort voor de zes inzittenden. Het motorenpalet waaiert van 224 tot 306pk. Noemenswaardig is ook de introductie van de nieuwe V6 dieselmotor die behalve onder de kap van de A- en B-Klasse zowat in het ganse gamma terug te vinden is. De M-Klasse is afgelost door een nieuwe, meer volwassen telg die nu ook volwaardige terreineigenschappen (in een optioneel pakket) etaleert en je kan je in Paleis 10 (dat naar goede gewoonte geheel door Mercedes wordt ingepalmd) natuurlijk ook gaan vergapen aan de McLaren SLR.
Niet minder opvallend is het Bionic Concept. Een studiemodel van een conceptauto met vooral een eigenaardige vorm. Het zeer aërodynamische koetswerk (een Cx van slechts 0,19) is geïnspireerd op de vorm van een koffervis. Onderzoekers hebben ook de huidstructuur van het dier onderzocht. Door een soortgelijke structuur te gebruiken voor de deurpanelen werden die 40% stijver. De natuur inspireert.