Volkswagen heeft ons de Cross Coupé al eens eerder laten zien. Op het Salon van Tokio stond de dynamisch gelijnde en tegelijk hoog op poten staande vijfdeurs namelijk al eens te blinken. In genève doen de Duitsers dat nog eens over. Nog steeds geen productieversie (maar neem van ons aan dat die hoedanook komt - tegen 2014), maar wel een nieuwe meer opvallende koetswerktint aan de buitenzijde en een andere aandrijflijn onder het plaatwerk.
Een lihtium-ion-accu wordt aan het stopcontact opgeladen en levert vermogen aan twee elektromotoren. Voldoende om alleen voortbewogen te worden, waardoor de Cross Coupé Concept het label plug-in-hybride draagt. Dat laatste suggereert dat er ook nog een verbrandingsmotor aan boord is, en dat is in dit geval een diesel. Het gezamenlijke vermogen bedraagt 306pk, voldoende voor een top van 220km/u terwijl het verbruik ondanks een uit de kluiten gewassen leeggewicht van 1.858kg beperkt blijft tot 1,8l/100km volgens de Europese gemengde cyclus.
Aan de Up is de jongste tijd evenmin te ontsnappen. In Frankfurt stond al een uitgebreide collectie afgeleiden te blinken en de designers hebben nu ook weer een blik fantasie opengetrokken. Dat levert onder meer een Cross Up, Winter Up en X up op. Bekijk ze als de voorlopers voor een uitgebreid accessoireprogramma. De Swiss Up, in de kleuren van de Zwitserse vlag, is dan weer een suiver studiemodel.
Vanaf deze zomer wordt de Golf Cabrio ook geleverd met de letters GTI op de kofferklep. En natuurlijk ook met de gekende 210pk en 280Nm sterke tweeliter turbomotor in de neus. Ook zonder dak haal je er 100km/u mee in 7,3 tellen en is een top van 237km/u mogelijk. De aankleding is uiteraard identiek aan die van de GTI's met dak.