Autosalon van Brussel 2012 Maserati

Maserati
Bekijk 90 foto's
Door: BV 13-01-2012

De drie verdelers van het Italiaanse luxemerk brengen jaarlijks tussen de 70 en 100 exemplaren aan de man en staan samen met andere exoten te blinken in Paleis 12. Zonder nieuwigheden, maar daarom is een passage bij het merk niet minder de moeite natuurlijk. De invoerder brengt vier wagens mee naar Brussel, we overlopen ze even samen met jou.

De GranCabrio Sport is de in Genève voorgestelde nieuwe editie van de GranCabrio. Die is met wat meer peper en zout bestrooid en dankt daaraan alvast de toevoeging "sport". Net als bij de GranTurismo Coupé schuilt er nogal wat achter die vijf extra lettertjes. Zo is het onderstel aangescherpt, is de ZF-zesversnellingsbak opgewaardeerd en maken geperforeerde en gegroefde schijven nu het remsysteem uit. Het belangrijkste blijft evenwel de atmosferische 4,7l V8, die nu 450pk en 510Nm opwekt. Dat is 10pk en 20Nm meer dan de standaard GranCabrio. Het is voldoende om een topsnelheid van 285km/u onder de mogelijkheden te rekenen. Aan de buitenzijde is de GranCabrio Sport herkenbaar aan een donkere grille en koplampen, specifieke zijskirten en een nieuwe splitter vooraan.

De MC Stradale is in wezen een race-geïnspireerde GranTurismo en erft niet alleen een koetswerkkit die meer neerwaartse druk genereert zonder de luchtweerstand te verhogen, een race-ophanging en een interieur dat minder weegt ondanks de geïntegreerde rolkooi (optie) - de prestaties leunen aardig dicht bij die van de versie voor circuitgebruik aan. In het beste geval weegt deze extreme versie 1.770kg - dat is 120kg minder dan de GranTurismo S. De 4,7l grote V8 krijgt nog eens 10pk meer dan de S. Daardoor strandt hij op 450pk. De trekkracht zwelt zelfs met 20Nm aan. En schakelen gaat ook sneller - de geautomatiseerde bak heeft amper 60 milliseconden nodig om een nieuw verzet te vinden. Om het geheel ook efficiënt weer af te remmen zijn carbonkeramische remschijven van fabrikant Brembo standaard. Of dat allemaal zo doeltreffend is als het klinkt, testten we afgelopen voorjaar alvast even voor je uit.

Als je tot in 2008 de aanschaf van een Maserati GranTurismo S overwoog, had je keuze uit welgeteld één transmissie. Dat was een gerobotiseerde handbak. Vanaf begin 2009 geeft het merk met de Drietand kandidaat-kopers nog een tweede keuzemogelijkheid. Je krijgt dan een door ZF aangeleverde zesbak. De 4,7l grote ‘wet sump' V8 blijft even sterk; het blok is goed voor 440pk bij 7.000t/min. en een trekkracht van 490Nm bij 4.750t/min. Speciaal voor de versie met Automaat heeft Maserati nieuwe mini-skirts onder de portieren ontworpen. En de 20-duimers met drietand spaaksmotief komen eveneens recht van het schab. Een Skyhook wielophanging met voortdurend instelbare schokdempers is eveneens aanwezig. Nieuw is ook een verbeterde airbag en een opgewaardeerd multimediasysteem (met standaard Bluetooth-interface en optionele iPod-aansluiting).

Maserati heeft begin 2009 bovendien een nieuwe versie van de Quattroporte verzonnen. Die heet Sport GT S, en omdat een excuus in zo'n geval altijd leuk is, verwijst deze editie naar de 70ste verjaardag van Maserati's eerste overwinning in de Indy 500. De sturing van de 4,7l V8-motor werd nog eens onder de loep genomen. Daardoor levert de centrale nu 438pk. En de ingenieurs bogen zich eveneens over de software die de versnellingsbak bestuurt. Om de sportiviteit te benadrukken zijn de dempers en veren rondom aangepast en is de wagenhoogte gereduceerd. De uitlaat produceert een diepe, grommende sound en -zoals dat tegenwoordig gaat- wordt die door pneumatische kleppen veroorzaakt. Het uiterlijk krijgt een meer agressieve uitstraling. De grille is nieuw, uitgevoerd in zwart en voorzien van holle verticale lamellen. Het obligate Drietand-logo is voorzien van rode accenten. De koplampen krijgen een metallic titanium behuizing en de afwerking van het koetswerk is van het type shadowline (lees: zonder chroom). Aan de binnenzijde ontwaren we sierlijsten in een titaniumtint en nieuwe stoelen die in een combinatie van leder en geperforeerd Alcantara zijn uitgevoerd.

Geef commentaar
comments by Disqus