Volvo heeft het afgelopen jaar zijn verkoop in België flink zien stijgen, en hoopt die tendens ook de komende jaren voort te zetten door onder meer te werken aan voortstuwingen die vriendelijk zijn voor milieu én portefeuille. De Zweden zetten duidelijk in op groen en dat begint met de voorstelling van een samen met Siemens ontwikkelde, volledig elektrische C30. De kleinste ruilt zijn fossiele krachtbron in voor een elektromotor, die door een via een gewoon stopcontact oplaadbare 20 kWu batterij wordt voorzien van de nodige elektronen. Een volledige oplaadbeurt duurt volgens Volvo 7 uur waarna je tot maximaal 150km kan bollen. De topsnelheid bedraagt 130km/u en een spurtje naar de maximaal toegelaten snelheid in de bebouwde kom duurt vier seconden. Het karretje is nog niet te koop, pas eind 2012 beginnen de Zweden met zo'n 200 exemplaren aan testwerk op de openbare weg.
De V60 plug-in hybride beleeft eveneens zijn Belgische première, alvorens hij dit jaar nog op de markt zal gelanceerd worden. Onder de kap vinden we de gekende 2,4 D5 turbodiesel met 215pk die de voorwielen aandrijft, aangevuld met een 70pk sterke elektromotor die zijn kunnen op de achterwielen loslaat. Zo verkrijgen de Zweden een volledig elektrisch, desgewenst (gemengd) op de vier wielen aangedreven auto met een volledig elektrische actieradius van maximaal 50 km, een gecombineerde actieradius van meer dan 1.000km en een gecombineerde CO2-uitstoot van slechts 49 gr/km. Het totale koppel van 440 plus 200 Nm staat borg voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 6,9 seconden. De V60 PHEV kan je gewoon thuis opladen aan een 230V stopcontact, wat naargelang de omstandigheden tussen de 3 en 7,5u in beslag moet nemen. Scandinavisch als Volvo is, kan je, eens ingeplugd, in één klap het interieur elektrisch laten voorverwarmen (of koelen).
De reguliere C30 duikt onder de grens van 100gr CO2/km en klokt dankzij onder meer een start&stop systeem af op 99gr CO2/km. En dat doet hij niet alleen, want ook de S40 en de V50 mogen onder de noemer DRIVe lid worden van dat clubje. Het is een Belgische première, net als de Ocean Race uitvoeringen van de V60, XC60 en de opgefriste V70 en XC70, die op basis van de Kinetic uitvoering tal van knipogen mogen geven naar de zeilwereld. Als Europese première noteren we een speciale uitvoering van de onlangs opgefriste XC90, Black Design geheten, en de Inscription uitvoering van de C70. Die laatste wordt getooid met specifieke exterieur en interieuraccenten, die het luxegevoel wat moeten verhogen.