De Britse terreinwagenexpert toont in België zijn bestaande gamma én een heuse conceptcar aan het publiek. We hebben het dan over de DC100, de gedoodverfde opvolger van de Defender, die in Paleis 6 de show zal mogen stelen. Hoewel de huidige Defender na meer dan 60 jaar echt wel eens nood heeft aan een volledig nieuwe opvolger, wil Land Rover het model nog tot minstens 2017 in dienst houden. De DC100 is maar één van de mogelijke pistes die het bedrijf onderzoekt om het icoon af te lossen. Het model riep gemengde reacties op, niet in het minst bij het huidige cliënteel dat de niet permanente vierwielaandrijving, de elektronische rijhulpmiddelen en de achttrapsautomaat maar niets vindt. De DC100 heeft een tweeliter diesel onder de kap en de open DC100 Sport wordt door een tweeliter turbomotor op benzine aangedreven.
In het huidige gamma hebben we vooral belangstelling voor de nieuwste telg, de Range Rover Evoque. Het is van 2008 geleden dat Land Rover een concept voorreed voor een kleine dynamische telg die binnen het Range Rover aanbod van de constructeur zou passen. Drie jaar later is de productieversie van die LRX Concept eindelijk te koop. En het bedrijf heeft op enkele details na de lijnen van het studiemodel geconserveerd. Dat is nog niet eerder vertoond. Die concept-car-looks kan je je in ons land aanschaffen vanaf € 33.800 met vijf deuren. Het motorenpalet bestaat uit twee versies van een 2,2l dieselmotor met 150 of 190pk en een tweeliter benzineversie die 240pk opwekt. Er zijn telkens drie uitrustingsniveaus en vijf optionele uitrustingspakketten bovenop een opvallend Duits aandoende optielijst. Zo kost de SD4 Dynamic, met 190pk sterke diesel, op onze testbank al meer dan € 65.000. De zichtbaarheid rondom is niet het sterkste punt van de Evoque. Het is de prijs die je betaald voor de kleine achterruit, dikke C-stijlen, overmaatse buitenspiegels en de hoog oplopende gordellijn die het model z'n unieke, gespierde look verlenen. Aan de binnenzijde blijven de gevolgen voor de inzittenden echter beperkt. De instap achteraan kon beter, maar hoofd- en knieruimte zijn zeker op niveau. Inspiratie voor het interieur komt vanzelfsprekend van grotere Range Rover-modellen en het geheel is bekleed met voldoende kwalitatieve materialen om z'n prijs te verantwoorden. Door z'n relatief hoge gewicht, presteert de Evoque met 190pk en 420Nm misschien niet zo vlot als verwacht, maar dat maakt hij zonder meer goed op vlak van weggedrag en comfort. Vooral als je de optionele Magneride-ophanging aanstipt. En de elektronisch bekrachtigde stuurinrichting maakt het je evenmin moeilijk. Je hoeft Land Rover niet te leren hoe een SUV te bouwen en dat blijkt uit de natuurlijk en intuïtief aanvoelende bekrachtiging. Het rijgedrag is daardoor de uitschieter op het scorebord.