Mazda beschrijft een nieuwe pagina uit z'n geschiedenis. Met de Belgische première van de CX-5 zet niet alleen een stap in het groeiende segment van de compacte SUV's, maar introduceert het ook een nieuwe vormtaal van het bedrijf. Die heet Kodo en is gebaseerd op vormen en beweging uit de dierenwereld. De CX-5 straalt daarom vitaliteit en lenigheid uit. Binnenin staat de bestuurder centraal en is er niet beknibbeld op de materialen. Zo zijn voor het instrumentenpaneel en de deurbekleding nieuwe, zachte materialen gebruikt, en zijn elementen die het meest aangeraakt worden, zoals de spaken van het stuur en de deurgrepen, voorzien van een satijnchroom behandeling voor extra duurzaamheid.
De vier beschikbare motoren kunnen allen gekoppeld worden met een handgeschakelde 6-bak of een zestraps automaat. De basismotor is de 2.0 SkyActiv-G, een benzinemotor met 165pk en 210Nm (2WD) en 160pk en 208Nm indien alle vier de wielen worden aangedreven. De 2.2 SkyActiv-D(iesel) levert in de standaardversie 150pk en 380Nm terwijl het theoretische verbruik niet meer bedraagt dan 4,5l/100 km. En dan is er nog de ‘High Power' diesel, die al voldoet aan de Euro6-norm met 175pk en 420Nm trekkracht.
Het bedrijf stelt ook de Mazda MX-5 Cup tentoon. Die moet autosportliefhebbers en aanstormend racetalent de kans geven om met een relatief klein budget en een minimum aan rompslomp deel te nemen aan een heuse Cup. Dat wordt een Dat wordt een Nationaal Sprintkampioenschap dat in 2012, 2013 en 2014 telkens 6 weekends met 2 wedstrijden van 20 minuten + 1 ronde zal tellen. De circuits van Spa, Dijon en Zolder staan in elk geval op het programma. De MX-5 in kwestie begint z'n carrière als een productiemodel en wordt achteraf aangepast voor gebruik op circuit. Er wordt gemikt op een deelnemersveld van 25 wagens.