Kia introduceerde in de tweede helft van het voorbije jaar de nieuwe Rio. Een compacte middenklasser die aan de stoelpoten van gevestigde concurrenten als de VW Polo en Toyota Yaris moet zagen. De tanden aan het zaagblad zijn de gloednieuwe stijltaal van designer Peter Schreyer, een interieur met leuke details en zacht aanvoelende materialen en een motorenpalet dat de smaakpapillen van de Europese consument moet prikkelen. Zowel de vijfdeursversie als de nooit eerder gebouwde driedeursversie zijn verkrijgbaar met een 1.2l benzinemotor met 85pk, een 1.4 met 109pk en twee dieselmotoren. Er is een 1.4l die 90pk opwekt en een piepkleine 1.1 die 75pk opwekt en amper 85gr/km CO2 aan de atmosfeer toevoegt.
Aan de andere kant van het gamma vinden we Kia's tweede grote nieuwigheid. Het is de Optima, die in z'n nieuwe gedaante debuteert op de Belgische markt. Langer en breder (4,84 x 1,83m) dan voorheen met een wielen die een stuk meer in spagaat gaan dan de grote modellen van de constructeur uit het verleden. Daarboven wordt weerom een opvallend dynamisch gelijnde koets gedrapeerd. Het motorenpalet is bescheiden, maar gebalanceerd. Enerzijds is er een 170pk sterke tweeliter benzinemotor en anderzijds is er een 1.7l dieselmotor. Die laatste zal bij ons het gros van de orders wegkapen. De centrale levert 136pk en een gezonde trekkracht van 350Nm, wordt gecombineerd met versnellingsbakken (automatisch of handbediend) met zes verzetten en verbruikt minder dan 6l/100km.