Autosalon van Brussel 2012 Porsche

Porsche
Bekijk 62 foto's
Door: BV 04-01-2012

Tijdens deze editie van het autosalon in Brussel valt er op de Porsche stand, nu in paleis 12, een Europese première te bewonderen. En dat laatste mag je letterlijk nemen. Want de troepen uit Stuttgart brengen niet alleen de nieuwste uitgave van haar icoon, de 911 (type aanduiding 991) met zich mee, ook de dakloze variant van het succesnummer mag haar verleidelijke lijnen door de bezoekers laten keuren, en dat dus voor het eerst op het oude continent. De 911 Carrera 2/2S Cabriolet onderscheidt zich van haar voorgangster door een herwerkte kap. Om het geheel zo licht mogelijk te maken, gebruikt Porsche magnesium in de constructie van het dakmechanisme. Het koetswerk is net zoals bij de Coupé al in een lichte aluminium-staallegering uitgevoerd, en is ietsje langer dan de vorige editie. In zijn geheel wordt de nieuweling alleszins een pak lichter dan voorheen. Prijzen zijn er nog niet, de instapper wordt wellicht ook hier de Carrera variant. Die laatste zal net als de Coupé voorzien zijn van de nieuwe, 350pk sterke 3.4 zescilinder boxermotor en te koppelen zijn aan de standaard manuele zevenbak, of aan de optionele PDK achttrapsautomaat. De commercialisatie in België start in maart 2012.

Uiteraard wil dat zeggen dat ook de in Frankfurt voorgestelde 911 (991) mét vast dak van de partij zal zijn. Deze sportieveling wordt eveneens langer, lichter en efficiënter. Zoals reeds sinds de introductie van de modellijn in 1963 het geval is, kiest Porsche voor een voorzichtige evolutie van de lijn. Daarbij valt vooral op dat de daklijn minder sterk afhelt dan voorheen. Dat moet enkele extra centimeters creëren voor mensen die plaatsnemen op de noodzitjes achterin. De achterlichten zijn een stuk smaller en spitser dan voorheen en ze worden voortaan ingeplant onder een bijzonder discreet koffervleugeltje. Aan de binnenzijde merken we een compleet nieuwe tellerwinkel op, met lager gepositioneerde temperatuur en peilmeters, maar gelukkig ook nog steeds met een grote centrale toerenteller. Het is duidelijk dat de Panamera model stond voor de vormgeving van de merkbaar hogere middentunnel. In de console huist nu een groter aanraakgevoelig scherm voor de bediening van de boordelektronica en rond de versnellingspook zijn de knoppen gegroepeerd. De manuele handrem is ingeruild voor een elektronisch exemplaar.

Naast de twee lichtgewichten uit het gamma, de 1.27kg lichte Porsche Boxster Spyder en de nog sportievere uitvoering van de Cayman, R gedoopt, staan ook twee zwaardere jongens op de gloednieuwe Porsche stand. Aan de ene kant vinden we de Panamera die met twee verschillende eenheden wordt tentoongesteld: enerzijds de S Hybrid, die maximaal 2km vol elektrisch kan afleggen en een gecombineerd verbruik van 6,8l/100km zou moeten mogelijk maken, en anderzijds de 250pk en 550Nm sterke drieliter zescilinder dieselmotor, die weer wat zuiniger is geworden. Met 80l in de tank raakt de net geen 5m lange berline nu in theorie liefst 1.200km ver. In combinatie met de optioneel verkrijgbare banden met verlaagde rolweerstand verbruikt hij gemiddeld slechts 6,3l diesel per 100km, wat resulteert in een CO2-uitstoot van 167 g/km. Met de standaardbanden bedraagt het gemiddelde verbruik 6,5l/100 km (172g CO2/km). De aandrijflijn omvat ook nog een achttrapsautomaat, een standaard start/stop-installatie en stuurt het vermogen exclusief naar de achterwielen gezien vierwielaandrijving op deze variant niet leverbaar is. Een sprint naar 100km/u duurt 6,8 tellen en de topsnelheid bedraagt 242km/u. Hét zwaargewicht is evenwel de Cayenne, die op zijn eentje maar liefst 50% van de verkoop in België vertegenwoordigt. Twee motorisaties worden tentoongesteld: de Cayenne Diesel en als Turbo. Die eerste heeft een drieliter V6 onder de kap en overtuigd met cijfermateriaal als 245pk, een gemiddeld verbruik van 7,2l/100km en een CO2-uitstoot van 189g/km.

Geef commentaar
comments by Disqus