Nauwelijks enkele dagen na de introductie op het Autosalon van Detroit, haalt BMW de nieuwe 3-Reeks berline. Het is de inmiddels zesde generatie van de meest verkochte BMW. Het model pakt weer maar eens uit met een verbeterde gewichtsverdeling, hoogtechnologische materialen en een motorenpalet dat de reputatie van het merk als een briljante motorenbouwer bevestigd, bovenop de obligate extra centimeters in breedte en hoogte om het comfort van de inzittenden te vrijwaren. En toch lijkt BMW vooral bezig met de drie afwerkingslijnen. Die heten Modern, Sport en Luxury en geven het model telkens een specifieke uitstraling door interieur- en exterieurdetails als de sierlijsten, bumperschilden, grille en sleuteldoos op de roeping van elke variant af te stemmen.
Op 11 februari 2012 staat de nieuwe 3-Reeks bij de dealer met de benzinemotoriseringen 328i (245pk) en de 335i (306pk). Voor die laatste geeft BMW een gemiddeld verbruik van 7,2l/100km op. Bij de diesels is er voorlopig slechts keuze uit 320d (184pk) en 320d EfficientDynamics (163pk) met een verbruik van 4,1l/100km en een CO2-uitstoot van slechts 109g/km voor de laatste. In de lente wordt het motorenpalet voor een eerste maal uitgebreid en volgende herfst wordt dan een hybride aan het aanbod toegevoegd. Een nieuwe M3 staat ook op de planning, maar die is voor later.
In het gamma van de 5-Reeks zijn de dieselversies weer wat soberder geworden. De liefhebber zal echter staan kwijlen op de nieuwe M5. Die wordt aangedreven door een 560pk en 680Nm sterke V8 biturbo die de 507pk sterke 5-liter V10 van z'n voorganger moet doen vergeten. De prestaties zijn in elk geval indrukwekkend genoeg. Naar 100 accelereren duurt 4,4 seconden - drie tienden minder dan voorheen. 200 staat na 13 seconden op de teller en de pret is pas uit bij 305km//u. En omdat je ook je geweten wat moet kunnen sussen is de nieuwe top-Fünfer liefst 30% zuiniger dan z'n voorganger.
De i8 en i3 worden klaargestoomd voor serieproductie, maar je kan de prototypes nu al bewonderen op de Brusselse stand van het merk. De i8 heeft een aandrijflijn met een 1.5l driecilinder turbomotor die de achterwielen aandrijft en een elektromotor die aan de voorwielen sleurt. Samen staat ruim 350pk en 550Nm te trappelen en dat verklaart de sprinttijd van 4,6 tellen en top van 250km/u terwijl de hybride techniek het verbruik toch moet drukken tot 2,7l/100km.
De i3 wordt in 2013 het eerste productiemodel onder het nieuwe ‘i'-submerk van BMW. Die moet een min of meer toegankelijk prijskaartje krijgen, maar het bedrijf kiest niettemin voor een structuur in koolstofvezel versterkt plastic en een elektrische aandrijflijn met een lithium-ion-batterij. Beiden zijn eerder prijzig. Omdat de aandrijflijn onder de vloer wordt weggestopt is er wel ruimte voor 200l bagage. En dankzij een beperkt leeggewicht en een 170pk en 250Nm sterke elektromotor moet de i3 rijden als een echte BMW, ook al wordt hij op de voorwielen aangedreven. Tanken bij een normaal stopcontact zal 6u in beslag nemen.