Ford neemt de gelegenheid te baat om een hele hoop nieuwe motorversies aan het aanbod van bestaande producten toe te voegen. Neem de Focus bijvoorbeeld, waar liefst vier splinternieuwe autovoeringen te vieren vallen. De meest indrukwekkende is de Focus ST, die wordt aangedreven voor een 2-liter turbomotor met 250pk. Nieuwe milieuvriendelijke veries zijn er ook. Er is de elektrische Focus BEV en de variant die wordt aangedreven door een 1-liter driecilindermotor. Bij de diesels wordt de nieuwe zuinigheidskampioen de fonkelnieuwe Econetic met 105pk sterke 1.6 TDCi dieselmotor die slechts 89gr/km CO2 uitstoot. Bij de Fiësta is er ook een nieuwe Econetic die zelfs maar 87gr/km in de atmosfeer blaast. De Transit, ten slotte, is al meer dan 45 jaar het werkpaard van Ford - nu leverbaar met een Euro V dieselcentrale die zuiniger is en minder decibels produceert.
Met de Ranger introduceert Ford een fonkelnieuwe pickup. Die is krijgbaar als Super Cabine (met een kleine achterbank) of Dubbele Cabine (volwaardige achterbank) en heeft minimaal 1,56m laadlengte. Het model wordt aangedreven door een 2,2l diesel met 150pk of een 3,2l zelfontbrander die 200pk opwekt. Een zesbak is standaard maar de Dubbele Cabine is desgewenst ook leverbaar met een automaat. Vierwielaandrijving hebben ze allemaal.
De Evos Concept, een gevleugelde creatie, wordt de onbetwiste blikvanger op de stand van het merk in Paleis 5. Het is vooral een uiting van de nieuwe stijltaal die het merk voor de toekomst ontwikkelt. Zonder relevante technische details is de Evos dus de (verre) voorloper van de nieuwe generatie Ford Mondeo die in de loop van dit jaar concreet moet worden.
Heel wat minder fantasie is er nodig bij de B-MAX Concept. Het studiemodel op de stand in Brussel leunt immers al dicht aan bij de monovolume die op basis van het Fiësta-onderstel wordt klaargestoomd. Het model moet de Ford Fusion doen vergeten en pakt alvast uit met een uniek deurconcept. Conventionele voordeuren worden daarbij gecombineerd met schuifdeuren achteraan terwijl een B-stijl achterwege blijft. En dat is niet zo maar een gimmick voor de showcar - Ford heeft al bevestigd dat we dat ook op de productieversie zullen zien.