Volkswagen trekt op z'n nieuwe stek in Paleis 11 meteen alle registers open. Er staan maar liefst drie gefacelifte modellen, twee nieuwe producten én een wereldpremière te blinken.
In de eerste categorie noteren we de vernieuwde Tiguan, de nog eleganter geworden Passat CC en de Golf Cabriolet. Ze zijn alleen getooid met het door designdirecteur Walter Da Silva uitgezette familiegezicht van het merk en proberen de klant ook te verleiden met nieuwe technologie en zuiniger motoren. Tegenwoordig is dat must.
De Up! is de nieuwe stedeling van het merk. Het 3,54m lange, 1,64m brede en 1,48m hoge model werd op het Autosalon van Frankfurt voor het eerst aan het publiek voorgesteld en is nu ook in het land. Op een wielbasis van 2,42 meter creëert het bedrijf plaats aan vier personen. Dat lukt dankzij een doosvormig, maar elegant design. En er is zelfs nog ruimte voor 251l bagage, met alle zitplaatsen in gebruik. In het segment is dat een referentie. De achterbank is bovendien neerklapbaar. Dan wordt de stouwruimte 951l groot. Bij de introductie zijn er alleen benzinemotoren. Driecilinders met een vermogen van 60 of 75 die wel zuinig met brandstof omgaan. De CO2-uitstoot bedraagt respectievelijk 105 en 108gr/km. Zuiniger versies komen al in de eerste helft van dit jaar. Er komt zelfs een aardgasversie die slechts 3,2l/100km verbruikt.
De 2.493m² grote stand is ook het toneel van het debuut van de nieuwe Beetle. Hoog tijd ook. Het model dateerde al uit 1998. VW verkocht er meer dan een miljoen van, maar vooral in de VS en hoofdzakelijk aan vrouwen. Om een breder publiek aan te spreken is het lijnenspel nu wat mannelijker. Tenminste, dat zegt VW. En hij is weer groter. In de lengte komt het model zo maar eventjes 15cm aan. De breedte gaat 8cm in de plus, maar het dak reikt 1,2cm minder hoog. Uiteindelijk heeft de auto een voetafdruk van 4,28 bij 1,81m en is hij 1,49cm hoog. De wielbasis bedraagt 2,54 - ook dat is gevoelig meer dan z'n voorganger. In de koffer past voortaan 310l. Ook dat is een groot contrast met de 209l laadcapaciteit van de vorige versie. Vooraan zit een dwars gemonteerde motor die de eronder liggende wielen aandrijft. Er is keuze uit vijf motorversies. Benzinerijders kunnen een 1.2 TSI met 105pk, een 160pk sterke 1.4 TSI of een 2.0 TSI met 200pk aanstippen. Wie liever diesel in de tank gooit, kiest tussen de 1.6 TDI met 105pk of de 2.0 TDI met 140pk. De kleinste diesel is uiteraard het spaarzaamst. Z'n verbruiksgemiddelde bedraagt 4,3l/100km (112gr/km CO2). Alle vijf de motoren kunnen optioneel gekoppeld worden aan een automaat met dubbele koppeling.
In september van vorig jaar reed VW op het Salon van Frankfurt een studiemodel voor de Beetle R in het voetlicht. Een versie die nog eens meer vermogen onttrekt aan de 2-liter TFSI benzinemotor die met maximaal 200pk in de catalogus staat. De Golf R en Scirocco R persen er tot 260pk uit, maar een cijfer geeft VW voor de Beetle nog niet prijs. Dat interieur en exterieur voor de gelegenheid sportiever aangekleed zijn, is dan weer de logica zelve.
eT! is geen buitenaards wezen, maar science fiction is bij deze wereldpremière in elk geval niet ver af. Het is een volledig elektrisch aangedreven VW Transporter die bedacht is om het leven van post- en pakjesdiensten makkelijker te maken. eT! In bepaalde omstandigheden kan het voertuig gedeeltelijk automatisch rijden. De wagen volgt de besteller daarbij van huis tot huis (‘Follow me') of rijdt op bevel tot bij de besteller (‘Come to me'), zonder bestuurder! Daarnaast kan de bestuurder de wagen ook van op de eenvoudig toegankelijke en met een hoge stoel uitgeruste passagiersplaats besturen via een Drive Stick. Aan de passagierszijde - dus aan de kant van het voetpad, het werkterrein van de besteller - beschikt het voertuig over een elektrisch bediende schuifdeur die in twee standen opent, wat snel instappen mogelijk maakt en ervoor zorgt dat de postzendingen snel genomen kunnen worden. Uiteraard is dit nog toekomstmuziek. VW maakt zich echter sterk dat het concept tegen 2020 in de praktijk te brengen is.