Honda zal de Civic lanceren met drie motorversies. De goedkoopste variant neemt genoegen met een 1.4l benzinemotor die 83pk levert. Wie beter prestaties wil, kan opteren voor een gloednieuwe 1.8l benzinemotor die goed is voor 140pk. Honda’s huiseigen 2.2l dieselmotor heeft even veel paarden op stal en vind ook z’n weg naar het motorcompartiment van de nieuwe Civic. Op een ultrasportieve Type-R-uitvoering is het nog even wachten.
De hybrideversie debuteert wel meteen aan de zijde van de vijfdeurs. Die is gehuld in een veel conservatiever gelijnde vierdeurskoets. Ook bij de huidige IMA (naar Integrated Motor Assist) is dat het geval. De aandrijflijn combineert een nieuwe 1.3l i-VTEC benzinemotor en een electromotor. Het vermogen stijgt naar 115pk. Dat is 20% meer dan voorheen, terwijl het verbruik in vergelijking met de vorige uitgave nog 5% gedrukt kon worden. De CO2-uitstoot blijft beperkt tot 109g/km.
Honda’s Accord krijgt een voor modeljaar 2006 een bescheiden opfrisbeurt. Vooral de neus lijkt daardoor meer op die van de nieuwe Civic. De aanpassing moet de familieband versterken. Een licht aangepaste achtersteven, nieuwe lichtmetalen velgen en een hertekend dashboard vervolledigen de lijst esthetische aanpassingen. Tegelijk introduceert de constructeur een reeks moderne rijhulpsystemen. Op de 2.4 Executive wordt een adaptieve snelheidsregelaar beschikbaar. Die regelt zowel de rijsnelheid als de afstand tot de voorligger automatisch door gebruik te maken van een millimetergolfradar. Voortaan zijn ook alle modellen uitgerust met een stabiliteitscontrole, krijgen de 2-liter benzineuitvoeringen een elektronisch gestuurde gasklep en is het navigatiesysteem verbeterd.