Voor wie de Golf GTI maar iets voor watjes vindt, stelt VW op z’n stand in Frankfurt de Golf R32 voor. Die komt op de bovenste plank van het gamma en krijgt een 250pk sterke zescilindermotor onder de kap. Het vermogen wordt naar het asfalt versluisd via permanente vierwielaandrijving en een handgeschakelde versnellingsbak. De R32 worddt 250km/u snel en haalt 100km/u in 6,5 seconden. De optionele DSG-automaat pitst daar nog eens drie tienden af. Het model heeft recht op een koetswerkkit, twee opzichtig gepositioneerde uitlaatstukken en een aluminiumkleurige V-vormige lijst voor de grille.
Overigens is de R32 niet de enige snelle Golf die op het schab ligt; VW stelt in Frankfurt ook een nieuwe 1.4l benzinemotor voor. Die wordt geblazen door zowel een turbo als een compressor en levert daardoor 170pk en 240Nm. Het blok debuteert tussen de voorwielen van de nieuwe Golf GT, die net onder de GTI komt postvatten. Een variant met 140pk staat ook op de planning. Die zal eerst in de Touran worden ingelepeld. De productie van de motor start nog dit jaar.