Autosalon van Genève 2005 Rinspeed

Rinspeed
Bekijk 3 foto's
Door: BV 21-02-2005
Met Zwitserse precisie toont Rinspeed op het Autosalon in z’n thuisland enkele spectaculaire nieuwigheden. Dit jaar zijn het er zelfs twee. De Rinspeeds Senso is een studiemodel. De naam is een knipoog naar het Engelse ‘Sensing’ (voelen) en de wagen, een toekomstvisie volgens Rinspeed, draait dan ook vooral om zintuiglijke waarneming. De Senso ‘voelt’ de bestuurder en past zich aan. Door alle zintuigen, inclusief de smaakzin en de reuk aan te spreken, blijft de bestuurder ontspannen en alert. Onder meer via een polsslagmeter neemt de auto de gemoedstoestand van de bestuurder op. Op basis daarvan worden zaken als geur, temperatuur en verlichting aangepast.

Rinspeed omringde zich voor de bouw zoals gebruikelijk met een aantal partners. Zo zijn de kunststofpanelen afkomstig van Bayer, één van de grootste plasticfabrikanten ter wereld, werd een gesofisticeerd netwerk van sensoren ontwikkeld door de universiteiten van Zurich en Insbruck en ontwikkelde de Zwitserse lichtspecialist Lumitec een nieuwe driedimensionale oplichtende film waarvan de intensiteit geregeld wordt op basis van biometrische gegevens. Zoals wel vaker bij Rinspeed, is het een motor op gas die voor de aandrijving zorgt. Die krachtbron stoot merkbaar minder CO2 uit dan een vergelijkbare benzinemotor.

Géén stuntmodel, hoewel bezwaarlijk minder spectaculair te noemen, is de Rinspeed Chopster. Rinspeeds interpretatie van de Porsche Cayenne wordt immers in beperkte oplage geproduceerd en zal te koop zijn vanaf € 325.000. Het uiterlijk van de Chopster oogt een stuk potenter. Daartoe verbrede Rinspeed onder meer de wielkasten, werd de rijhoogte aangepast en Ővooral- werd het dak 70mm ‘gechopt’. In het interieur, dat vanzelfsprekend volledig aan de smaak van de koper wordt aangepast, is plaats voor vier individuele kuipzetels.

Rinspeed rommelde wat aan de 450pk sterke V8 turbomotor van de Cayenne. De Zwitserse tuner zorgde voor een nieuwe uitlaatlijn, nieuwe waterkoelers, herontwikkelde turboladers en een nieuwe sturingsoftware. Aan het eind van de behandeling levert de motor 610pk en 800Nm koppel. Zowel het remsysteem als de aandrijflijn werden opgewaardeerd.

Geef commentaar
comments by Disqus