Het chassis is een klassiek, oersterk ladderchassis. Het model beschikt over een verfijnde voorwielophanging met dubbele driehoeken en schroefveren, terwijl de belaadbaarheid achteraan een starre as en bladveren dicteerde. De aandrijflijn stuurt het vermogen in normale omstandigheden naar de achterwielen. In moeilijke omstandigheden wordt het koppel op verzoek gelijk over de voor- en achteras gespreid. Onder de kap zit de gekende, doch grondig gereviseerde 2.5l YD viercilinder turbodieselmotor. Die maakt nu onder meer gebruik van common-rail directe inspuiting van de tweede generatie en een turbolader met variabele geometrie. Een nieuw balansassysteem moet de trillingen reduceren. Er is een versie die 174pk en 403Nm levert naast een minder krachtige variant die goed is voor 145pk en 356Nm.
De Zaroot is Nissan’s visie op een toekomstige sportieve SUV. De ontwerpers hebben getracht de traditionele SUV-eigenschappen én serieuze off-road capaciteiten te verenigen met een futuristische, sportieve en alternatieve vormgeving. Het lijnenspel is daarom eerder hoekig, omdat het de Zaroot een robuuste uitstraling geeft. Het opvallendste stijlelement zijn de enorme vleugeldeuren. Ze lopen immers van A-stijl door tot waar bij een normaal voertuig de C-stijl zit. Om de instap te vergemakkelijken en de portieren tegelijk in omvang beperkt te houden, klapt een fors bemeten deurdrempel naar onder open om dienst te doen als opstapplank. Het eerder minimalistische interieur is voorzien van vier individuele zitplaatsen.