Autosalon van Genève 2005 Mercedes

Mercedes
Bekijk 2 foto's
Door: BV 21-02-2005
In Parijs stond de B-Klasse er nog als prototype. In Genève staat het model er in z’n definitieve versie. Onderhuids is de nieuwste Mercedes-monovolume nagenoeg gelijk aan de A-Klasse, maar met een lengte van 4,27 is de B iets meer dan 40cm langer. De voor- en achteras staan 21cm verder uit elkaar dan bij de A. Het interieur is daardoor een stuk ruimer (de knieruimte is volgens Mercedes vergelijkbaar met die van de S-Klasse). Het is ook flexibeler. Mercedes voorziet immers een in de hoogte verstelbare kofferbodem en een asymmetrisch gedeelde achterbank. Die achterbank en de passagierszetel rechts vooraan zijn ook verwijderbaar. Het koffervolume kan daardoor variëren van 544l tot 2245l.

Het motorenpallet loopt zoals verwacht grotendeels met dat van de A-Klasse gelijk. In het totaal zal er keuze zijn uit zes motorversies waarvan het vermogen varieert van 95 tot 193pk. Deze zomer wordt het model op de Europese markt losgelaten.

In Detroit (januari) stelde Mercedes al de nieuwe M-Klasse voor. De grote SUV beleeft in Genève z’n Europees debuut. In vergelijking met de eerste M wordt de tweede generatie 150mm langer, 71mm breder en 9mm lager terwijl de wielbasis met 95mm groeit. Het 2005-model krijgt vier motoren, waarvan er drie nieuw zijn. De eerste om in productie te worden genomen is de V6 dieselmotor met common-rail injectie van de derde generatie. Die ML 320 CDI wordt 224pk en 510Nm sterk. De instapdiesel wordt de ML 280 CDI, ook een zescilinder, die 190pk en 440Nm levert. Ook nieuw is de V6 benzinekrachtbron tussen de voorwielen van de ML 350. Die tekent voor 272pk en 350Nm. Bovenaan het gamma staat de ML 500, gezegend met een achtcilinder die voortaan 306pk levert. Alle motoren worden gekoppeld aan Mercedes’ 7G-Tronic zeventrapsautomaat.

Mercedes wil ook de terreineigenschappen van het model naar een hoog niveau tillen. Er komt daarom een off-roadpack met onder meer een transfertbak met twee verhoudingen, manueel of automatisch vergrendelbare differentieelsloten (tot 100%) op het midden- en achterdifferentieel en een AIRMATIC pneumatische ophanging waarmee de grondspeling kan verhoogd worden tot 30cm. Die ophanging is ook gewoon als optie verkrijgbaar. Binnenin belooft Mercedes meer ruimte en betere materialen. In elk geval beschikken de passagiers achteraan voortaan over 35mm meer knieruimte en neemt breedte op ellebooghoogte ook met bijna 3cm toe. De zittingen zijn (optioneel) verwijderbaar en de rugleuning van de achterbank is in een 63/37-verhouding neerklapbaar.

Geef commentaar
comments by Disqus