Autosalon van Parijs 2004 Porsche

Porsche
Bekijk 3 foto's
Door: BV 20-09-2004
Dertig jaar geleden lanceerde Porsche de eerste 911. Een verjaardag die op de stand van de nicheconstructeur wellicht niet onopgemerkt voorbij zal gaan, al was het maar omdat naast de klassieke modellen er ook meteen een nieuwe generatie van het icoon te bewonderen valt. De 997 staat intussen al bij de dealer, maar was niet eerder op een salon te zien. Het design wijzigt niet revolutionair, maar toch werd enkel het dak van z’n illustere voorganger overgenomen. Het opvallendst is de terugkeer van de ronde koplampunits, na slechts één generatie afwezigheid. Het motorenpallet bestaat uit een 3,6l boxermotor, voortaan goed voor 325pk (5pk meer dan in de 996) terwijl de Carrera S een 355pk sterke 3,8 ingebouwd krijgt. Op de andere versies, zoals de Turbo, uit de 997-reeks is het nog even wachten.

In de Franse hoofdstad zal ook de nieuwe Porsche Boxster het levenslicht zien. Het is pas de tweede generatie van het model en aan de basisprincipes of structuur werd niet geraakt. Opvallend, ook hier verdwijnen de complexe koplampen. Nieuwe achterlichten, bumpers en gespierde spatschermen geven de instappers met centraal opgesteld motorblok een volwassen uiterlijk. Onder de kap zit bij de Boxster nog steeds de 2,7l 6-cilinder boxermotor terwijl de Boxster S de 3,2l 6-cilinder behoudt. Beide motoren werden krachtiger; de 2,7 heeft voortaan 240pk en de 3.2 wordt 280pk sterk.

Ook binnen het Cayenne-gamma valt er nieuws te rapen, zij het minder spectaculair. De optielijst van de SUV wordt immers uitgebreid met onder meer een nieuw panoramisch schuifdak, meer dan dubbel zo groot als het normale schuifdak, en een achteruitrijcamera. Voor wie de 450pk van de krachtigste Cayenne, de Turbo, te mager vindt biedt de constructeur nu ook een opdrijfpakket aan waarmee de magische drempel van 500pk net gehaald wordt. De set omvat ook een opgewaardeerde ophanging en een remsysteem dat nog beter functioneert.

Geef commentaar
comments by Disqus