De ontwerpers kozen voor een evolutie van het huidige model en maakten daarbij duidelijk gebruik van de stijlkenmerken van de C-MAX. Een stijl aflopende daklijn kenmerkt de drie- en vijfdeursvariant, maar de eerste is merkbaar sportiever gelijnd. De lengte is voor beide versies gelijk aan de C-MAX. De bagageruimte groeide met 10% naar 385l voor de conventionele koetswerkversies. De break (Clipper) kan met de achterbank op z’n plaats 475l laden. Met een neergeklapte bank wordt dat 1.525l. Ten opzichte van zijn voorganger wordt de wielbasis en de spoorbreedte respectievelijk 25 en 40mm groter. Dat zorgt voor een betere wegligging en heeft ook positieve gevolgen voor het interieur. De Control-Blade achterwielophanging waarmee de eerste Focus zes jaar geleden uitpakte, werd verbeterd en voor de voorophanging werd een nieuw, stijf subframe ontwikkeld.
Het motorenpallet zal bestaan uit een nieuwe 115pk sterke Duratec benzinemotor die de reeds gekende 1.4l met 80pk, de 1.6l met 100pk en de 2.0l met 145pk zal vervoegen. Dieselen kan met een 109pk sterke 1.6 TDCi en een 2.0 TDCi met 136pk.