Citroën wil binnen de compacte klasse innoveren met een aantal nieuwe veiligheidselementen. Zo zijn een snelheidsbegrenzer, bandendrukcontrole of meedraaiende bi-xenon koplampen in dit segment zeldzaam. Helemaal nieuw is de AFIL. Dat systeem waarschuwt zowel op de autosnelweg als op hoofdwegen bij het onvrijwillig overschrijden van de wegmarkeringen. De bestuurder, die bijvoorbeeld door slaap overmand wordt, wordt verwittigd door middel van een triller die zich in de zit van de zetel bevindt, aan de zijde waar de wegmarkering werd overschreden. Van bij de lancering zal het C4-gamma bestaan uit vijf benzinemotoren (1.4 16v tot 2.0i 16v met vermogens van 90 tot 180pk) en drie HDi-dieselmotoren van de laatste generatie. Die zullen tussen 92 en 138pk sterk zijn.
Nu de C2, C3 en de nieuwe C4 voldoen aan de nieuwe vormtaal van de constructeur, viel enkel nog de C5 uit de toon. Een facelift moet dat euvel nu verhelpen. Het front krijgt een grondige aanpassing die de wat saaie C5 dynamischer, strakker en moderner doet ogen. Achteraan worden alle panelen vervangen en wordt de overhang -met positieve gevolgen voor de kofferinhoud- wat groter. Zoals steeds strooit de constructeur nu ook rijkelijker met chroombiezen. Aan de binnenzijde wordt enkel de bekleding aangepast en ook onderhuids zijn de wijzigingen beperkt. Enkel de V6 wordt voortaan gekoppeld aan een nieuwe zestrapsautomaat. Op veiligheidsvlak zijn er wel aanpassingen; de C5 zal voortaan verkrijgbaar zijn met meesturende bixenon-koplampen. Daarnaast is er een snelheidsregelaar met geïntegreerde begrenzer, wordt aan het scala plofkussens een knie-airbag toegevoegd en is de stabiliteitsregeling van een nieuwe generatie. Ook het AFIL-systeem zal verkrijgbaar zijn.