Met de Up! wil Volkswagen potten breken in het segment van de supermini's. Dat dijt immers gestaag uit en is de constructeur de jongste jaren nogal stiefmoederlijk behandeld. Het bedrijf parkeerde de uit Brazilië ingevoerde Fox immers onder de Polo. De Up! is in eerste instantie een kleine driedeurs, maar er komen binnen afzienbare tijd extra varianten van op de markt. De auto is 3,54m lang, 1,64m breed en 1,48m hoog. De koffer is echter minimaal 251 en maximaal 951l groot. Hij verschijnt in eerste instantie alleen met benzinemotoren op de markt. Dat zijn driecilinders met een vermogen van 60 of 75pk en een CO2-uitstoot van respectievelijk 105 en 108gr/km. Zuiniger versies volgen in de loop van 2012 en begin 2013 komt er een elektrische versie.
Naast de Up! staat deze NILS. Dat is weinig meer dan een variant van Audi's Urban Concept. Maar in de VW past maar één inzittende. De smalle creatie weegt dan ook maar 440kg. Daardoor kan het studiemodel, dat volgens VW commercieel en technisch realiseerbaar is, met een 20pk sterke elektromotor accelereren naar 100km/u in 11 tellen, doorgaan tot 130km/u en tot 65km ver geraken.