Dat het segment in de lift zit, is het aanbod aan te zien. Dat werd de afgelopen jaren immers uitgebreid en als we de stroom concepts bekijken, kunnen we concluderen dat die trend zich nog een tijd zal doorzetten. Aantrekkelijke(r) winstmarges en een positieve invloed op het merkimago zijn de positieve kanten voor de constructeur. De compacte cabrio’s zijn de jongste tijd aan een herovering van het terrein begonnen dat ze aan de roadster -waarvan het concept in 1989 door de Mazda MX-5 opnieuw leven werd ingeblazen- waren verloren.
Bruikbaarheid is het wapen van de jongste jaren, met de popularisering van het metalen wegklapdak. Dat werd door Mercedes geïntroduceerd op de SLK (die intussen aan zijn tweede generatie toe is), maar werd door de Peugeot 206CC beschikbaar voor het grote publiek. Een metalen dak zorgt in gesloten toestand voor het uitzicht van een coupé, biedt in de winter een betere thermische isolatie dan een stoffen kap en is minder kwetsbaar. Peugeot maakt ook voor de 307 van dergelijke technologie gebruik, net als concurrent Renault voor de Mégane coupé-cabriolet en Opel voor de nieuwe Tigra. Volkswagen zal voor de open versie gebaseerd op de Golf V gebruik maken van een metalen dakconstructie, Opel volgt die denkpiste voor de volgende Astra Cabrio en ook Suzuki en Hyundai -om er maar een paar te noemen- experimenteren met een dergelijk vouwdak.