Het voorste deel van de kap heeft meer dan één functie gekregen. Ook tijdens het rijden kan dat horizontaal over de kap geschoven worden zodat de functie van een traditioneel schuifdak geïmiteerd wordt. In open toestand zorgt dat dakdeel dan weer voor een veilige, harde afdekking waardoor een afdekhoes of klep overbodig worden (een techniek die BMW ook toepast op de Z4). Om de toegang tot de koffer te verbeteren opent de klep naar onderen toe. Helaas moesten daarvoor zichtbare scharnieren geplaatst worden. Momenteel is de Mini Cabrio verkrijgbaar als One en als Cooper. In het eerste geval is de 1.598cc viercilinder 90pk sterk, in het tweede geval produceert de krachtbron 115pk. De overeenkomstige prijskaartjes zijn € 18.950 en € 21.400. Later komt er ook een geblazen Cabrio Cooper S.
Topless door de zomer Mini
De originele Mini werd in 1959 gelanceerd. Hoewel er aan het model geschaafd werd is het pas sinds het merk na een aantal omzwervingen in de handen van BMW kwam dat er werk werd gemaakt van een opvolger. De Duitsers gebruikten hun expertise om het Britse icoon in een eigentijds, trendy kleedje te steken. In 2001 was de nieuwe Mini productierijp. Hoewel het origineel nooit in een dakloze variant verkrijgbaar was (maar er wel tal van ombouw-wagens rondrijden), werd deze nieuwe mini wel bedacht met een vouwkap. De Cabrio wordt rond deze tijd gelanceerd. De ingenieurs zorgden voor een ingenieuze vouwkap die de krappe kofferruimte zo veel mogelijk ongemoeid liet.
Geef commentaar
comments by Disqus