Autosalon van Genève 2004 Ford

Ford
Bekijk 4 foto's
Door: BV 25-02-2004
Ford kondigt de terugkeer aan van de snelle Fiësta. In 2002 toonde Ford de Fiesta RallyeConcept. De positieve reacties daarop liggen aan de oorsprong van de terugkeer van een sportieve Fiesta, een waardige opvolger voor originele XR2 uit 1981, en zelfs een geheel nieuwe Junior World Rally Car. De Fiesta JWRC zal al in juni in actie schieten, in Griekenland tijdens de tweede ronde van Junior World Rally Championship. De pittige wegversie wordt tegen het einde van dit jaar aan de catalogus toegevoegd en krijgt, overeenkomstig de andere sportieve uitvoeringen van de constructeur, de toevoeging ST, zij het zonder cijferaanduiding.

De ST zal herkenbaar zijn aan een agressiever vormgegeven grille, een lagere voor- en achterbumper en zijschorten. Tal van koetswerkdetails zijn uitgevoerd in koetswerkkleur. Het gaat dan onder meer om de beschermstrips op de deuren en bumpers, de spiegelhuizen en de deurklinken. Een ST-logo en 11-spaaks 17-duims lichtmetaal maakt het plaatje compleet. Binnenin bestaat uit de ST-saus uit sportzetels (zwart leder met centrale delen in rode stof), een met leder bekleed sportstuur en handremhendel, specifieke wijzerplaten en een metalen pedaalset. Onder de kap zit de 150pk sterke 2.0L Duratec-motor die debuteerde in de Mondeo. Ford beloofd twee volle seconden van de acceleratietijd van het huidige topmodel (de 1.6 benzine) af te zullen pitsen, maar wil pas dichter bij de lancering meer technische details vrijgeven.

Het aanbod van de Focus C-MAX wordt vanaf het Autosalon van Genève uitgebreid. De huidige 100pk sterke 1.6 en 125pk sterke 1.8 benzinemotoren krijgen een 145pk sterke 2.0 Duratec boven hen staan. Alle drie de benzinemotoren voldoen aan de Euro4-norm. De 2-liter levert 185Nm bij 4.500t/min. Daarmee is de C-MAX 203km/u snel. 100 staat indien gewenst na 9,8sec op de teller. Het verbruiksgemiddelde bedraagt 7,3l/100km. Daarnaast kondigt Ford nog nieuwe dieselmotoren aan voor de Mondeo en de Transit. In het eerste geval gaat het om een 2.2 Duratorq TDCi met 150pk. Bij de Transit en Tourneo zal een 136pk sterke Duratorq TDCi het pallet verrijken. Ook al voor later dit jaar kondigt Ford de komst van een 1.6l Duratec Ti-VCT aan. Die levert met een vermogen van 115pk en 155Nm koppel respectievelijk 15pk en 5Nm meer dan de 1.6 die momenteel onder meer in de Focus wordt aangeboden.

Een opgefriste Maverick rond de opsomming nieuwigheden af. De SUV, gebaseerd op de Mazda Tribute, krijgt een opfrisbeurt en een nieuwe 2.3l-benzinemotor die voldoet aan de Euro IV-norm en wordt gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Een nieuw intelligent 4x4-systeem moet zorgen voor betere rijeigenschappen, zowel op terrein als op verharde ondergrond. Het interieur kreeg een nieuwe middenconsole, modernere wijzerplaten, hertekende zetels, meer opbergruimte en nieuwe bekledingsmogelijkheden. Het exterieur wordt opgesmukt met nieuwe voor- en achterbumpers, nieuwe lichtunits, een modernere grille, mistlampen, nieuwe 16-duims lichtmetalen velgen en drie nieuwe koetswerkkleuren.

Geef commentaar
comments by Disqus