Autosalon van Genève 2004 Renault

Renault
Bekijk 2 foto's
Door: BV 04-03-2004
De constructeur uit Boulogne Billancourt zal in de toekomst nog meer pijlen mikken op het B-segment. Dat zullen ze doen met de productieversie van de Modus, die in zijn definitieve versie (en al dan niet met dezelfde naam) op het Autosalon van Parijs voorgesteld zal worden. De Modus geeft een goed idee van hoe die er uit gaat zien, want het model leunt veel dichter dan gebruikelijk aan bij de productieversie.

Het prototype heeft onder de kap een 115pk sterke 1.6l benzinemotor. Voldoende om de 3,79m lange monovolume dynamische rijeigenschappen te geven. De koets is helemaal nieuw, maar niettemin herkenbaar als Renault. Aparte stijlkenmerken zijn de vormgeving van de lichtunits, de daklijn en de druppelvormige plooilijn op de flanken. Om de ruimte-indruk binnenin te versterken werd de voorruit zo ver mogelijk voorruit geschoven en is de dakhemel doorzichtig. Dat laatste element zal evenwel de serieproductie niet halen. Binnenin domineert een sobere eenvoud, bolle vormen en zacht aanvoelende plastics voor een ogenblikkelijk gevoel van welbehagen. Het digitale instrumentenbord zit -net als bij de andere éénvolumers van het merk- centraal. De achterbank is over een afstand van 17cm verstelbaar en biedt plaats aan 2 of 3 passagiers, afhankelijk van de opstelling. De buitenste zitplaatsen kunnen namelijk naar binnen schuiven. Het deel van de achterbank dat daarbij wordt opgeofferd, doet dan dienst als armsteun.

Niet voor serieproductie is de Wind. Een 3,87m lange, 1,75m brede en 1,26m hoge roadster die amper 850kg op de weegschaal zet. De combinatie met een 2.0l viercilinder benzinemotor, 136pk sterk, staat garant voor een hoog prestatieniveau, al heeft Renault daarover niets vrijgegeven. De Wind valt op door de derde zitplaats achteraan. De afdekkap achter de twee voorste zitplaatsen kan immers omgebouwd worden tot een zitruimte. Een andere nadruk ligt op het interieur en de evolutie van het ‘touch design’ dat de fabrikant al 3 jaar gebruikt. Dat houdt in dat de bedieningsinstrumenten zijn ontworpen met een nadruk op ergonomie, eenvoud en duidelijkheid. In dit geval combineert Renault de functies voor communicatie, muziek, navigatie en services in een enkele bedieningsmodule. Die bestaat uit vier knoppen die samen een cirkel vormen en een extra centrale knop. Met de vier buitenste knoppen wordt het menu geselecteerd. De informatie wordt getoond op een LCD-scherm dat hoog in het dashboard werd ingebouwd. Ook het instrumentenbord is apart. Dat bestaat immers uit een enkele cilinder.

Geef commentaar
comments by Disqus