Vorig jaar toonde Fiat in de Genève de compacte monovolume Idea en de nieuwe Panda (toen nog Gingo). Dit jaar stelt Fiat van het eerste model een stoere variant voor én gaat Fiat nog compacter dan de Panda met de Tripiuno. Beiden zijn concepts waarvan verwacht wordt dat ze in productie zullen gaan, als ze tenminste goed ontvangen worden. De ontwerpers gingen voor de SUV-versie van de Idea, ‘5terre’, niet over één nacht ijs. Ze hadden zich ervan af kunnen maken met stoere bumpers en een verhoogde ophanging, zoals bij de Rover Streetwise, maar dat hebben ze niet gedaan. De Idea ‘5terre’ heeft immers een geheel nieuwe snuit, inclusief druppelvormige lichtunits, dikke beschermlijsten opzij, originele v-vormige dakrails, aangepaste lichtunits achteraan én -niet onbelangrijk- permanente vierwielaandrijving. Fiat lijkt dus meer te willen bieden dan alleen maar de ‘looks’. Het interieur bleef grotendeels hetzelfde, al werd het bij deze concept wel aangekleed met een opvallende combinatie van metaalaccenten, leder, alcantara en kokosmatten voor de vloerbekleding.
Trepiùno betekent zo veel als 3+1 en dat slaat op de wat afwijkende zetelopstelling van de ultracompacte concept. De Trepiùno is immers slechts 3,30m lang en biedt toch plaats aan vier inzittenden; drie volwassenen en een kind. Dat kind zou dan achter de bestuurder moeten plaatsnemen, want omwille van het stuur en de pedalen kan de goocheltruck die Fiat gebruikt aan de passagierskant, daar niet toegepast worden. Rechts biedt de sympathiek ogende driedeurs wél plaats voor twee volwassenen. Ruimte die wordt verkregen door de rechter voorzetel zeer ver naar voren te schuiven. Te ver voor een conventionele auto, maar Fiat lost dat op door het rechter gedeelte van het dashboard wegklapbaar te maken. Zo heeft de passagier vooraan wel ruimte voor benen en voeten en kan er ook achteraan iemand plaatsnemen. Als beide achterste zitplaatsen niet in gebruik zijn, doen ze dienst als bagageruimte. De stijl van de Trepiùno is een hommage aan de legendarische Fiat 500. Het front is bijna ongewijzigd overgenomen, als er rekening gehouden wordt met de toegenomen buitenafmetingen. Achteraan zijn de trekken van de Stilo herkenbaar.