De wielbasis van de forfour is gelijk aan de totale lengte van de fortwo, namelijk 2,5m. Door gebruik te maken van grote wielen, nauw aansluitende wielkasten en korte overhangen wordt een sportief ogend geheel verkregen dat 3,75m lang is. De forfour kreeg een lachend gezicht en vier afzonderlijke koplampen. De achterzijde vormt een link met de rest van het smart-gamma door hoog ingewerkte alleenstaande achterlichten. Een ander typisch kenmerk is de zichtbare ultrastijve Tridio-veiligheidskooi. Meer typerende zaken bij het interieur in de vorm van een gewelfd dashboard. Standaard heb je in het interieur plaats voor vier inzittenden, twee vooraan en twee achteraan. Optioneel kan je een achterbank voor drie personen bestellen. De achterbank is sowieso verschuifbaar, om naar keuze plaats te creëren voor de inzittenden of de bagage en kan desgewenst ook neergeklapt worden. Zo varieert de kofferruimte van 270 naar 620 of zelfs 910l. Het interieur kan ook omgevormd worden tot een echte lounge. In samenwerking met Mitsubishi (de nieuwe Colt krijgt hetzelfde onderstel als de forfour) ontwikkelde Daimler-Chrysler een nieuw gamma compacte motoren. Er zijn twee 1.5l driecilinder-in-lijn common-rail diesels met en vermogen van 50- en 70kW die bij de lancering niet meteen leverbaar zullen zijn en er zijn ook drie benzinemotoren. De eerste is een 1.1l driecilinder met een vermogen van 55kW. De twee andere zijn viercilinders, met een inhoud van 1.3l (70kW) en 1.5l (80kW). De prijzen zijn intussen gekend; de forfour is te krijgen vanaf € 12.750.
Een andere blikvanger is de roadster-coupé V6 biturbo. Geen productiemodel, maar een prototype waarvan de smart in het totaal 8 exemplaren liet bouwen. Het uiterlijk kreeg een sportieve aankleding, maar wat telt zit achteraan onder de glazen afdekkap. Huistuner Brabus lijmde immers twee standaard 698cc driecilinder-in-lijn turbomotortje aan elkaar om een 1.396cc V6 biturbo krachtbron te verkrijgen. Die ontwikkelt 170pk, wat de roadster-coupé een uitstekend vermogen/gewicht-ratio geeft van slechts 4,9kg per pk. Daardoor haalt het prototype 100km/u in minder dan zes seconden. De topsnelheid bedraagt 220km/u.