Autosalon van Brussel 2004 Nissan

Nissan
Bekijk 5 foto's
Door: BV 12-01-2004
Nissan toont de nieuwe 350Z in Brussel, maar de meeste aandacht gaat uit naar de nieuwe fiscaal vriendelijke dieselmotoren en de aangepaste Nissan X-Trail.

Tijdens het voorbije jaar heeft Nissan een waar dieseloffensief ontketend. Voornamelijk door van Renault afkomstige dieselmotoren in hun modellen aan te gaan bieden. De kleinste telg is de 1.5dCi-motor. Een krachtbron met common-rail directe injectie van de eerste generatie. Die debuteerde begin 2003 in de nieuwe Micra, die overigens een succes is. Deze krachtbron is 65pk sterk en laat een gemiddeld normverbruik van 6,4l optekenen. Deze motor heeft een turbo, maar geen intercooler. Dat is meteen het verschil tussen de 65pk en de 82pk sterke versie die aangeboden wordt op de Almera. Sinds kort is deze krachtigere versie ook leverbaar voor de Micra. Die verbruikt gevoelig minder met een verbruik van 4,5l.

De Primera had al een moderne dieselmotor, maar die bleef qua vermogensopbrengst wat achter en Ővooral- had een fiscaal onvriendelijke cilinderinhoud van 2,2 liter. Dat euvel is nu verholpen met de introductie van de 1.9dCi, eveneens afkomstig van Renault, die goed is voor 115pk. De 2.2 staat ook nog in het gamma, en levert 138pk. Deze laatste motor is sinds de facelift ook verkrijgbaar in de X-Trail, waar hij 136pk ontwikkelt.

De vernieuwde X-Trail debuteert overigens op het Salon van Brussel, naast de gevestigde waarden als de Terrano, de Patrol en de Pickup. De X-Trail krijgt nieuwe lichtunits, andere bumpers en nieuwe lichtmetalen velgen. Aan de binnenzijde zijn de wijzigingen wat belangrijker; met een hertekend dashboard op de eerste plaats. Dat heeft gewijzigde verluchtingsopeningen, een tweede handschoenkastje voor de bestuurder, een nieuw instrumentencluster en functionelere bekerhouders op een meer ergonomische locatie. Ook hier is er sprake van actieve hoofdsteunen bij de standaarduitrusting terwijl enkele andere zaken, zoals een DVD-navigatiesysteem, voortaan als optie verkrijgbaar zullen zijn.

De Nissan 350Z werd van nul ontworpen, maar maakt toch gebruik van een aantal reeds bestaande componenten. Zo is het chassis afkomstig van de Nissan Skyline en is de motor van de VQ-familie die Nissan al sinds 1994 gebruikt. Het chassis werd voor de gelegenheid ingekort. Nissan blijft in elk geval trouw aan het principe van een echte compacte coupé; de motor is centraal voorin geplaatst en drijft de achterwielen aan via een handgeschakelde bak en er is plaats voor slechts twee personen.

Het strakke design, met de geprononceerde wielkasten, lange motorkap en sterk aflopende daklijn, wordt in Europa steeds gecomplementeerd door een voorbumperspoiler, achterspoiler en bodemprofielen. Een 3,5l V6 met o.a. dubbele nokkenassen en continue variabele kleppenlift is goed voor 280pk bij 6.200t/min. en een koppel van 363Nm bij 4.800t/min. De aandrijfkracht wordt door een nieuw ontwikkelde zesversnellingsbak via een ééndelige aandrijfas in koolstofvezel Ődie oorspronkelijk werd ontwikkeld voor de Le Mans racewagens van Nissan- naar de achterwielen overgebracht. De 350Z bereikt een begrensde topsnelheid van 250km/u en kan van 0 naar 100km/u in 5,9sec. Een hydraulisch bekrachtigd tandheugelsysteem voor de besturing moet voor een hoge stuurprecisie zorgen. De remmen zijn van Brembo. De sportief ingedeelde cockpit wordt gedomineerd door een instrumentenblok met centraal geplaatste toerenteller. De wijzerplaats zit niet vast aan het dashboard, maar aan de stuurkolom zodat het meebeweegt wanneer het sportstuurtje in de hoogte- of diepte wordt versteld en de positie dus ideaal blijft. In het midden van het dashboard zitten nog drie kleine ronde instrumenten in aparte behuizingen die naar de bestuurder zijn gericht. Beide zetels in het interieur zijn anders opgevat. De bestuurderszetel is diep geprofileerd en heeft een zeer uitgesproken zijdelingse steun, ontworpen om ook bij een zeer dynamische rijstijl de bestuurder op z’n plaats te houden, terwijl de passagierszetel wat breder is en meer is afgesteld op comfort.

Geef commentaar
comments by Disqus