Autosalon van Brussel 2004 Mercedes

Mercedes
Bekijk 2 foto's
Door: BV 12-01-2004
Mercedes toont in Brussel de F500 Mind. Een onderzoeksvoertuig dat een blik werpt op de toekomst van de automobiel. De constructeur heeft de F500 voorgesteld op het Autosalon van Tokyo, het is de eerste maal dat het project aan het Europese publiek wordt getoond.. In de wagen zitten een dozijn nieuwe technologieën, waarvan Mercedes er een aantal snel op de markt hoopt te brengen. De ruimte aan boord kon gemaximaliseerd worden door gebruik te maken van nieuwe elektronische pedalen die veel minder plaats innemen. Een nieuw multivision display in de cockpit is het centerpunt van een innovatief instrumentarium dat de bestuurder afhankelijk van de specifieke situatie van aangepaste informatie kan voorzien. De meeste informatiesystemen zijn stemgestuurd. Een ultrasound geluidssysteem kan de gesproken informatie richten zodat enkel de bestuurder die hoort. De passagiers worden dan niet gestoord door verkeersinformatie of de aanwijzingen van het navigatiesysteem. De koplampunits zijn uitgerust met infrarood laserlichten. Die werken naast de zichtbare verlichting en produceren een door een infraroodcamera opgepikt beeld dat overeen komt met dat van een nachtkijker. Dat wordt geprojecteerd zodat de bestuurder hindernissen kan opmerken, nog voor ze via de traditionele verlichting zichtbaar zijn. Voor de aandrijving zorgt een 318pk sterke hybride dieselkrachtbron. Die verbruikt tijdens de gemengde Europese cyclus tot 20% minder dan een vergelijkbare CDI-diesel.

Een andere publiekstrekker is de SLR McClaren, die in Frankfurt in zijn definitieve versie werd onthuld. Onder de kap van deze superwagen zit een 5,5l V8 met kompressor die door AMG onder handen werd genomen. Die levert een maximumvermogen van 626pk terwijl de koppelkromme haar piekwaarde van 780Nm constant houdt tussen 3.250 en 5.000t/min. De prestaties zijn alvast indrukwekkendij De spurt naar 100km/u zal slechts 3,8sec in beslag nemen. Na niet meer dan 10,6sec wijst de naald 200km/u aan en de kaap van de 300 wordt na 28,8sec gerond. De tweezitter haalt een top van 334km/u. Voor een optimale gewichtsverdeling zit de krachtbron centraal voor de inzittenden. De achterwielen krijgen de kracht via een automatische vijfbak doorgespeeld. Daarmee kan naar keuze volautomatisch of handmatig geschakeld worden. Stoppen doet de SLR McLaren met hoogtechnologische ceramische remschijven, versterkt met carbonvezel. Mercedes monteert 18-duims lichtmetaal met 245/40 rubber voor- en 295/35 banden achteraan. De koets, de ultrastijve monocoque Ődie de inzittenden bij een crash moet beschermen- en de kreukelzones vooraan (een primeur) zijn volledig in carbon uitgevoerd. Voor een optimale bescherming van de inzittenden is deze 4,66m lange, 1,91m brede en 1,26m hoge bolide ook nog uitgerust met adaptieve frontale airbags, zijdelingse airbags en driepuntsgordels met voorspanners.

Uiteraard stelt Mercedes in Paleis 10 ook de rest van haar uitgebreide gamma tentoon. Dat omvat het 55 AMG-gamma, de nieuwe bedrijfswagenuitvoering van de M-Klasse en de recent gelanceerde Viano naast de A-, C-, E-, S- en G-Klasse.

Geef commentaar
comments by Disqus