Omdat er in het gamma van de 2 en de 6 weinig nieuws te rapen valt, beperken we ons tot de blikvangers. De Mazda 3 moet dat zijn, want de constructeur wil met het nieuwe model -de feitelijke opvolger van de 323- in een segment dat door functionaliteit en verkoopscijfers overheerst wordt, een hoge constructiekwaliteit, goede prestaties en een gedurfde, bijna agressieve uitstraling als alternatief aanbieden. Je kan de 3 krijgen als sedan of hatchback, met elk een specifieke uitstraling. Het motorenaanbod omvat een 1.3 met 84pk, een 1.6 met 105pk en een sportieve 2.0 met 150pk. Een diesel was er voorlopig nog niet, maar die komt al in maart of april in de vorm van de 1.6CDVI. Dat is de 1.6 die door PSA en Ford werd ontwikkeld. Onder de kap van de 3 zal die 100pk en 245Nm sterk zijn.
De RX-8 moet sportieve bestuurders die wars zijn van het heersende conformisme een alternatief bieden. Dat impliceert dus dat de RX-8 non-conformistisch is. Correct, wat hoe beschouw je anders een coupé met vier volwaardige zitplaatsen, vier deuren, een meer dan behoorlijke kofferruimte én een RENESIS wankelmotor onder de kap. En zelfs dat is nog te simpel uitgedruktij van die vier deuren openen de achterste immers in tegengestelde richting. Er is geen B-stijl, wat de instap naar achteren aanzienlijk vereenvoudigd. Het hart is een rotatiemotor met vloeistofkoeling en twee rotoren. De inhoud van beide kamers bedraagt 654cc. Mazda biedt twee versies aan; een “Standard Power” met 192pk bij 7.000t/min en 220Nm koppel bij 5.000t/min en een “High Power”-versie die goed is voor 231pk bij 8.300t/min en slechts 211Nm bij 5.500t/min. De eerste wordt gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak en haalt 100km/u in 7,2sec. De top bedraagt 223km/u. De ‘High Power” is uiteraard sneller, met een top van 235km/u en een acceleratietijd van 0 naar 100km/u in 6,4sec. Mede dankzij de unieke krachtbron en de plaatsing ervan is de gewichtsverhouding ideaal: 50/50. De aandrijving gebeurt op de achterwielen.