Autosalon van Brussel 2004 Daihatsu

Daihatsu
Bekijk 3 foto's
Door: BV 06-01-2004
Daihatsu is een nicheconstructeur die leeft van compacte en economische wagentjes. Daardoor, en door een beperkt dealernet, heeft het merk het in ons land niet echt gemakkelijk. Een salon is dan natuurlijk een goede gelegenheid om wél veel mensen te bereiken. Daihatsu zal dat trachten te doen in Paleis 6.

Daihatsu lanceerde in april van het afgelopen jaar de nieuwe, zesde generatie van de Cuore. Door gebruik te maken van een nieuw platform, met uiterst ver op de hoeken geplaatste wielen, kon een voor deze klasse zeer ruim interieur gecreëerd worden. Er werd veel aandacht besteed aan de materialen en het ontwerp van het instrumentenbordje wat de kwaliteitsindruk binnenin ten goede kwam. Het uiterlijk van deze nieuwe telg heeft niets meer gemeen met zijn voorganger; de bolle tweevolumekoets heeft immers plaats gemaakt voor een strakk en opvallend aërodynamisch (Cx: 0,31) éénvolumekoetswerk. Onder de kap zit een levendige 1000cc driecilindermotor met 12 kleppen, dubbele bovenliggende nokkenassen en variabele kleppentiming die een verbruik van amper 4,8l/100km laat opmeten.

De Terios, Sirion en YRV, wat staat voor Young Recreational Vehicle die de rest van het gamma uitmaken, worden ook tentoongesteld. De YRV compacte monovolume is al sinds het Salon van 2002 op de markt, maar het afgelopen jaar werd een turboversie aan het gamma toegevoegd. Die is verkrijgbaar naast de versie met 989cc-motor, die goed is voor 58pk en een atmosferische 1298cc benzinekrachtbron die 86pk ontwikkelt. De turbo werd aan de 1.3 toegevoegd die daardoor 130pk sterk is. Er is een handgeschakelde vijfbak of een automaat met vier verhoudingen (voor de 1.3). De turbo wordt steeds in combinatie met de automaat geleverd, maar haalt desondanks nog steeds een top van 180km/u.

Met de Copen (een samentrekking van Compact en Open) wil de constructeur overvloedig plezier bieden in compacte afmetingen. De opvallende gelijnde Copen is immers zowel een coupé als een cabriolet omdat hij beschikt over een metalen wegklapdak. Net als bij grotere en duurdere wagens van dit type verdwijnt dat met een druk op de knop in de koffer. Toch is dat niet het enige opvallende kenmerk van het model. De aandrijving is immers voor rekening van een motor met vier cilinders, maar een inhoud van slechts 659cc. Die heeft 4 kleppen per cilinder, dubbele bovenliggende nokkenassen en een turbocompressor. Die levert via een handgeschakelde vijfversnellingsbak 68pk en een maximumkoppel van 100Nm aan de voorwielen. Klein detail; de Copen wordt ook in ons land steeds geleverd met het stuur rechts.

Geef commentaar
comments by Disqus