Het Centre Style van Lancia ging bij de ontwikkeling van deze concept uit van een continuïteit in de ontwikkeling, alsof het model nooit uit de catalogus was verdwenen. Geen retrostyling dus, maar een post-modernistische herwerking van het geheel. Doorspekt met stijlelementen die afkomstig zijn van het origineel en bij een normale evolutie ook behouden zouden zijn, met dezelfde koetswerkverhoudingen, maar een nieuwe vorm. Die werd geïnspireerd op de Riva motorboten van die tijd.
In het interieur vinden we twee kuipzeteltjes met wat extra bagageruimte erachter. Het interieur is geïnspireerd op dat van de Fulvia uit 1965, maar -net als bij de koets- werd in de uitvoering rekening gehouden met de huidige trends en normen. Zo bevat de middenconsole bijvoorbeeld gewoon het Connect-systeem dat de functies van GPS, audio-installatie en telefonie groepeert en momenteel al in zowat elk productiemodel van de groep verkrijgbaar is. Het dashboard is uitgevoerd in donkere kleuren, met een centrale lichtkleurige houtinleg die het geheel een klassieke en stijlvolle uitstraling geeft. De tweekleurige bekleding van de zetels komt terug op de sober vormgegeven deurpanelen. De bestuurder kijkt door een pracht van een sportstuurtje met drie dubbele spaken op een instrumentenpaneel met drie verzonken wijzerplaten.
Onder de kap van het prototype zit een 1.8l 16v viercilinder benzinemotor met variabele kleppentiming. De voorophanging is van het McPherson-type terwijl voor de achterophanging werd gekozen voor een systeem met dwarsarmen en een antirolstang. Remmen gebeurt middels schijven op de vier wielen (vooraan geventileerd). Door gebruik te maken van aluminium voor het motorblok en de koetswerkpanelen, wist Lancia het gewicht geperkt te houden tot 990kg. Zelfs met een eerder bescheiden vermogensopbrengst van 103pk bij 6.400t/min kan de Fulvia Coupé van 0 naar 100km/u in 8,6sec. De topsnelheid bedraagt 213km/u en het gemiddeld verbruik blijft beperkt tot 7,3l/100km. Eigenschappen die net als de materiaalkeuze rijp lijken voor serieproductie. Daarover wordt dan ook al grondig gespeculeerd, met mogelijk nog dit jaar de voorstelling van een productieversie, maar Lancia zelf bevestigt noch ontkent.
De excentrieke Thesis en de Lybra zijn tijdens deze editie ondergeschikt aan de Ypsilon. Met deze nieuwste generatie, die voortaan niet meer kortweg Y heet Őeen metafoor voor de volwassenwording van het model- wil Lancia weer voet aan grond krijgen in het compacte segment. Sinds de lancering van de compacte productlijn in 1985 wist de constructeur immers al 1,8 miljoen Europese klanten voor zich te winnen. Deze 3,76m lange, 1,96m brede en 1,52m hoge Ypsilon moet daar nu een vervolg aan breien. Het ontwerp bevat enkele elementen die typisch zijn voor de nieuwe Lancia-stijl en die we al terug konden vinden op de Lancia Phedra en de Lancia Thesis. Dat is met name het geval voor het opvallende, in chroom uitgevoerde radiatorrooster en de stijl van de lichtblokken. De achterzijde, met langgerekte golvende lichtunits doet nog het meest denken aan de vorige versie. De typische luxueuze Lancia-stijl komt ook in het interieur tot uiting. Het dashboard bestaat uit een horizontale lichtkleurige balk die rust op een in contrasterend materiaal uitgevoerde middentunnel. Aan de zijkanten voorzien van verluchtingsmonden in een stijlvol donkergrijs metallic. Net als bij de vorige versie zit het instrumentenbordje centraal.
Het model staat in de catalogus met vier motorversies. De instapper is een 1.2l met 60pk. Dezelfde motor, maar met 16- in plaats van 8 kleppen is ook verkrijgbaar. Die is 80pk sterk. De twee overige motoren waren op het vorige model niet te krijgen. Het gaat om een 1.4 16v benzine met 95pk en een nieuwe compacte Multijet-diesel. Die 1.3l zestienklepper ontwikkelt 70pk bij 4.000t/min. en 184Nm bij 1.750t/min. Naast een handgeschakelde vijfbak biedt Lancia ook een gerobotiseerde bak aan. Die Dualmode-versnellingsbak kan naar keuze sequentieel bediend worden door het pookje vooruit of achteruit te tikken telkens er op- of teruggeschakeld moet worden, of geheel automatisch werken.