Het afgelopen jaar vernieuwde Alfa zowel de 166 als de 156. Beide modellen kregen als voornaamste wijziging een nieuwe snuit. Bij de 166 werd het rechtopstaande schildvormige radiatorrooster geïntroduceerd, bij de 156 werd dit reeds aanwezige element gemoderniseerd. Verder waren beiden modellen het onderwerp van hertekende lichtunits vooraan en kreeg de 156 ook achteraan detailwijzigingen te verwerken. Alfa Romeo biedt de 166 aan met vier benzinemotoren, waarvan één nieuwe, en twee diesels. De 150pk sterke 2.0TS, de 2.5 V6 24v met 188pk en de 3.2 V6 24v met 240pk zijn de gekende benzinemotoren. Een 3.0 V6 met 220pk komt nu tussen de twee topmotorisaties in. De turbodiesels zijn de 150pk sterke 2.4JTD 10v en de 175pk sterke 2.4 Multijet (common-rail directe injectie van de tweede generatie) met 20 kleppen. Alle motoren, met uitzondering van de nieuwe 3.0 V6 benzine die enkel met een vijftrapsautomaat te krijgen valt, worden standaard gekoppeld aan een handgeschakelde bak met zes verhoudingen. De Multijet diesel kan ook gecombineerd worden met een vijftrapsautomaat. Het interieur van de 166 werd opgewaardeerd met nieuwe materialen en tinten terwijl de Italianen meteen de gelegenheid te baat namen om ook de optielijst uit te breiden.
Ook in het 156-gamma werd het afgelopen jaar wat aan het motorenpallet gesleuteld. De Belgische klant heeft daardoor keuze uit een 1.6l, een 2.0 JTS met conventionele versnellingsbak, een 2.0 JTS met Selespeed gerobotiseerde versnellingsbak en een 2.5 V6 voor wat betreft de benzinemotoren, maar die waren reeds verkrijgbaar. Nieuw zijn de Multijet- diesels met een common-rail systeem van de tweede generatie en vier kleppen per cilinder. Naast de klassieke 115pk 1.9 JTD werd het gamma uitgebreid met een versie met 126pk, die specifiek is voor de Belgische markt, eenzelfde 1.9 viercilinder met 140pk en een 2.4l vijfcilinder 20v met 175pk.
Terwijl Bertone tekende voor de nieuwe GT, Giugiaro de 156 onder handen nam en Alfa’s eigen Centro Stile instond voor de facelift van de 166, zorgde Pininfarina voor een opfrisbeurt van de GTV en Spider die oorspronkelijk ook van zijn hand waren. Weinig verassend dat ook hier vooral het front werd gewijzigd. De achterpartij werd met uitzondering van de obligate nieuwe bumpers onaangeroerd gelaten, maar de wijzigingen in het interieur waren ingrijpender. Vooral de aanpassing van de zithouding, die voortaan lager is, was noodzakelijk. Naast de andere gebruikelijke stijlwijzigingen als nieuwe koetswerktinten en lichtmetalen velgen, introduceert Alfa twee nieuwe motorversies die we reeds uit andere producten uit het gamma kennen. Het gaat om de 165pk sterke 2.0JTS en de 240pk sterke 3.2l V6.
De kleinste telg uit het gamma, de 147, onderging het afgelopen jaar geen noemenswaardige wijzigingen, al werd ook hier het gamma uitgebreid met een aantal nieuwe motoren. De constructeur zet in Brussel ook de sportieve top van het gamma, de GTA-uitvoeringen van de 147, 156 en Sportwagon, in de kijker.