Autosalon van Brussel 2004 Suzuki

Suzuki
Bekijk 4 foto's
Door: BV 04-01-2004
2003 moest het jaar van Suzuki worden en dat werd het ook. Het marktaandeel van de constructeur ging er immers met 30% op vooruit, van 0,8 naar 1,05%, terwijl de markt in zijn geheel nog een terugval kende van iets meer dan 3%. De redenen voor deze vooruitgang zijn te vinden in het productoffensief van de constructeur. Het gamma kreeg het afgelopen jaar immers opnieuw een Alto. De Wagon R -nog steeds de best verkochte Suzuki- werd licht gelift en kreeg een moderne 1.3l common-rail turbodiesel van Fiat-origine onder de kap. Naast de reeds gekende Ignis, lanceerde de Belgische afdeling ook de New Ignis 5-deurs. Die is gebaseerd op de Chevrolet-variant van dezelfde wagen en is -belangrijker- ook verkrijgbaar met de dieselmotor die in de Wagon R werd geïntroduceerd. Het afgelopen jaar werd ook het interieur van de Grand Vitara onder handen genomen. Dat werd moderner, stijlvoller en degelijker, wat de verkoopscijfers ten goede kwam. Ook al in 2003 werd de dieselmotor van PSA-origine in de Grand Vitara vervangen door een krachtigere, recentere versie van dezelfde krachtbron. 2003 was dus voor Suzuki al het jaar van de diesel, en 2004 zal dat ook zijn. Tegen het einde van het jaar zullen alle modellen van de constructeur met een dieselkrachtbron te krijgen zijn.

Op de stand van de Suzuki, in Paleis 4, toont de invoerder de vernieuwde XL-7 als Belgische première. Van het vlaggenschip van het Vitara-gamma werd vooral de snuit grondig werd gelift. Daardoor heeft de XL7 een ander front als de rest van het Vitara-gamma. Ook deze lange versie krijgt een diesel onder de kap; de 2.0HDi afkomstig van PSA die goed is voor 109pk die ook in de rest van de Grand Vitara’s dienst doet.

Een Europese première is de Jimny Cabrio diesel; de kleinste 4x4 uit het gamma. Suzuki zocht en vond een voor het model geschikte dieselkrachtbron in de 1.5dCi-motor van Renault. De constructeur, die er alles aan doet om ook de uitstekende terreineigenschappen van deze terreinwagen met reductiebak in de kijker te stellen, meent dat het model daarmee nog meer troeven in handen heeft. De motor is goed voor 65pk bij 4.000t/min. Het enige uiterlijke verschil tussen de diesel- en de benzineversie is de luchthapper bovenop de motorkap van het eerste model. Die zorgt ervoor dat de turbo van de zelfontbrander voldoende ademlucht heeft. Later op het jaar zullen ook de Jimny Berline en de Liana met deze dieselmotor leverbaar worden.

Suzuki presenteert op het Salon ook de nodige speciale reeksen. Op de stand kan je de Jimny Evergreen en Chill Out ontdekken. Verder noteren we de Wagon R Symphony, de Grand Vitara Freestyle en de Ignis 3-deurs, die overigens zijn vertrouwde look behoudt, in Lounge-uitvoering.

Het merk biedt een blik op de toekomst met de Concept S2. Dat is een doorontwikkelde versie van de Concept S, met dezelfde strakke en compacte koets, maar in dit geval met een in twee delen wegklapbaar metalen dakconstructie. De definitieve versie van dit model zal, zonder wegklapdak, op het Autosalon van Parijs onthuld worden, waarmee de vervanger van de Swift zich eindelijk zal aanbieden.

Door al deze nieuwigheden mikt de constructeur tegen 2006 in ons land op een meerverkoop van bijna 50%.

Geef commentaar
comments by Disqus